Parkeren op straat wordt steeds duurder. Uit onderzoek van Detailhandel Nederland in 36 grote winkelsteden is naar voren gekomen dat maar liefst 80 procent van deze gemeenten hun tarieven verhoogden in de afgelopen vijf jaar. Het tarief voor parkeren in het centrum van Utrecht is dit jaar met 10 procent gestegen. Het centrum spant de kroon met €5,35 per uur.

De ruimte in de stad is schaars, dus die probeert de gemeente Utrecht zo goed mogelijk te verdelen. De gemeente ziet de auto’s liever geparkeerd in parkeergarages, zodat op straat ruimte overblijft voor groen en speelplaatsen voor kinderen. Nu wordt heel veel ruimte op straat ingenomen door stilstaande auto’s. Dus is de gemeente niet alleen bezig om nieuwe parkeerplaatsen te creëren, maar heft ze in bepaalde gevallen ook parkeerplaatsen op.

Matthijs Keuning, woordvoerder van de Gemeente Utrecht: “Als we in een straat parkeerplaatsen opheffen, bespreken we dit met omwonenden en ondernemers. Onder meer in de Voorstraat bleken ondernemers voorstander van minder parkeerplaatsen. Veel bezoekers van horeca en winkels hier komen immers niet met de auto. Op andere plekken kan dit uiteraard weer anders zijn, dus we bekijken dit altijd per plek.” Keuning geeft aan dat de gemeente Utrecht positieve reacties ontvangt van bewoners van straten waar maatregelen worden genomen om de leefbaarheid te verbeteren.

Direct rond de binnenstad gaan de parkeerkosten ook omhoog, namelijk naar €4,13 per uur. Dat gebeurt om een zogenaamd waterbedeffect te voorkomen: dat mensen die de parkeerkosten in het centrum te hoog vinden, hun auto een paar straten verderop parkeren waar de tarieven veel lager zouden zijn. De kosten voor de buitenste schil stijgen naar €2,93 per uur. Ook de tarieven voor bewoners- en zakelijke vergunningen stijgen in de binnenstad met 15 procent en in de ring rond de binnenstad zelfs met 20%. Om de stad leefbaar te houden, moeten bezoekers en inwoners van Utrecht vaker het openbaar vervoer of de fiets gebruiken, is de gedachte achter de verhoging. Keuning: “De verhoging is pas net ingegaan voor de gemeente Utrecht, dus het is nog te vroeg om te zeggen of er nu minder geparkeerd wordt op straat.”

Alternatieven voor parkeren in het centrum
Detailhandel Nederland roept gemeenten op om te kijken naar alternatieven, zoals het invoeren van blauwe zones of parkeren tegen verlaagd tarief. Tegenwoordig wordt steeds vaker in het winkelgebied gratis of goedkoop parkeren aangeboden. Zo kan er bijvoorbeeld in de garages in Zoetermeer de eerste uren gratis geparkeerd worden of hanteren sommige gemeentes een speciaal ‘shop & ride’ beleid. Keuning: “In Utrecht nemen we nog meer maatregelen om de leefbaarheid en bereikbaarheid van de stad te verbeteren. De gemeente Utrecht stimuleert alternatieven zoals autodelen en mogelijkheden om op afstand te parkeren, verbetert het fietsnetwerk én werkt samen met omliggende gemeenten en het Rijk aan meer en beter openbaar vervoer. Zo wil het college betere mogelijkheden voor fietsen, lopen of openbaar vervoer bieden en het gebruik van de auto niet laten groeien.”

Goed parkeren is belangrijk voor een stad. Wanneer er fatsoenlijk, dichtbij én goedkoop geparkeerd kan worden, zullen mensen sneller naar een stad terugkomen. Venlo is een voorbeeld van een stad waarbij het verlagen van de parkeerkosten ervoor moet zorgen dat de binnenstad gastvrijer wordt. Het maximum parkeertarief is hier verlaagd van €3,70 naar €2,30. Daarnaast is er een maximaal dagtarief ingevoerd. Volgens Keuning gaat het in Utrecht vooral om verdeling van de ruimte van de stad: zolang er genoeg ruimte is voor groen, speelplaatsen én het parkeren, is er een goede verdeling in de stad.