Els Haak is een directrice op basisschool ‘de Panda’ in Utrecht. De Panda is een multiculturele school in een roerige Utrechtse wijk. Els heeft bijna geen last meer van het lerarentekort, omdat zij een manier heeft gevonden om het probleem voorlopig op te lossen.

  1. Heeft u last van het lerarentekort?

Bij ons valt het lerarentekort heel erg mee. In het verleden hebben wij zeker last gehad van het tekort aan leraren, want er is natuurlijk een verschil tussen scholen. Ik zit hier op een ‘zwarte’ school die zich in Kanaleneiland bevindt. Een wijk die bekend staat als de ‘criminelenwijk’ van Utrecht. Wij hadden altijd moeite om leerkrachten te vinden, want als leerkrachten de keuze hebben gaan zij liever op een ‘witte’ school werken dan op een ‘zwarte’ school. Dat heb ik een paar jaar geleden heel erg gemerkt. Gelukkig gaat het nu erg goed op onze school. De beeldvorming is verbeterd en mensen die hier tijdelijk werken merken dat het erg leuk is. Daardoor is het makkelijker geworden om leraren te vinden.

  1. Hoe is de situatie rondom lerarentekort bij uw school?

Ik had me op het lerarentekort voorbereid vorig jaar. Iedereen in het onderwijs wist dat het eraan zat te komen. Ik wist dat er dit jaar twee leerkrachten met pensioen zouden gaan, dus ik had een paar tijdelijken leerkrachten. In vergelijking met het aantal leerlingen dat ik had konden zij eigenlijk niet blijven. Ik heb deze leerkrachten toch in huis gehouden, omdat ik ze over een jaar wel nodig heb. Het heeft simpelweg wat te veel geld gekost, maar daardoor heb ik minder problemen met het lerarentekort dit jaar. Ik ben hier achteraf ontzettend blij mee. We hebben dit jaar officieel een leerkracht te veel in dienst, maar daardoor kan ik bijvoorbeeld wel iemand inzetten wanneer er een andere leerkracht ziek is. Dit is waar het probleem begint bij veel scholen. Ze kunnen geen vervanging vinden wanneer er iemand ziek is, omdat er geen vervanging is.

  1. Wat denkt u dat de oorzaak is van het lerarentekort?

Onderwijs is enorm veel in het nieuws en het beroep is duidelijk minder aantrekkelijk geworden. Dat heeft te maken met de enorme werkdruk van de leerkrachten en omdat scholen steeds meer taken op hun bordje krijgen. Die druk is de afgelopen jaren steeds hoger geworden, omdat er steeds meer verwacht wordt van de leerkrachten. Daar staat tegenover dat het salaris niet echt geweldig hoog is. Helaas maakt dit het niet tot een aantrekkelijk beroep, terwijl het naar mening een van de leukste beroepen is.

  1. Wat denkt u dat het gevolg is van het lerarentekort?

Een gevolg van het lerarentekort is dat er een extra druk op de leerkrachten komt die er wel zijn. Zodra er een tekort aan leraren is en je alleen maar bezig bent met hoe je iemand voor de klas kan krijgen gaat alle energie daarnaartoe. Hierdoor wordt er veel minder aandacht besteedt aan het ontwikkelen van de school. Daar is geen tijd en energie meer voor over. De kwaliteit van de school leidt er dus ook onder.

  1. Wat merken leraren van het lerarentekort?

Als een leerkracht ziek is worden klassen bij elkaar gevoegd of moeten leerkrachten heen en weer lopen tussen twee klassen. Er zijn heel veel nadelige effecten voor de anderen leerkrachten, wanneer er een leerkracht ziek is. De kans dat zij overbelast raken is ook extra groot. Daarnaast krijgen kinderen simpelweg slechter les. Er moet organisatorisch veel geregeld worden en er is veel onrust. Dat is nooit fijn.

  1. Wat vindt u dat een gemeente zou moeten doen met betrekking tot het lerarentekort?

Als er meer geld naar het onderwijs zou gaan, zou dat een hoop schelen. Dit is niet dé oplossing, maar daarmee kan wel een deel van de werkdruk worden opgelost en kan het salaris worden opgehoogd. De scherpste kantjes zijn er dan af.

  1. Hoe denkt u het lerarentekort op te lossen in de toekomst?

Onze school heeft een zij-instromer. Dit is een vrouw rond de veertig. Dit is via het bestuur geregeld. Mensen die zich willen omscholen krijgen hierbij de kans om zo snel mogelijk voor de groep te staan. Iemand wordt dus opgeleid, maar op een snellere manier. Op deze manier zorg je ervoor dat er meer en sneller leerkrachten komen. Ik ben ook meer naar buiten gaan treden om te vertellen hoe leuk het onderwijs is. Ik denk dat het heel belangrijk is om een positief verhaal over het onderwijs naar buiten te brengen.