Black Friday, aanstaande vrijdag is het zover. Het van origine Amerikaanse fenomeen waar winkeliers klanten aantrekken met speciale aanbiedingen, is al een paar jaar in Nederland bekend. Naar verwachting zullen dit jaar meer consumenten van deze dag gebruik maken om stevig in te slaan.

In Nederland doen steeds meer winkeliers mee aan de Black Friday sales. In vergelijking met het afgelopen jaar hebben meer winkeliers aangekondigd om aankomende vrijdag kortingen te verstrekken. Zowel online als in de winkels zelf bereiden consumenten en winkeliers zich voor op deze kortingsdag. Zowel de consumenten als de winkeliers raken meer bekend met Black Friday. De populariteit van Black Friday in Nederland groeit elk jaar opnieuw en Pablo Druijts, eigenaar van blackfridaynederland.nl, verwacht dit jaar niets anders. Pablo Druijts biedt op zijn site een overzicht van de Black Friday kortingen en hij merkt een grote groei in bezoekersaantallen. ‘Wij zien de bezoekersaantallen van onze website elk jaar stijgen met meer dan 300%, ook zien we elk jaar flinke groei in de Google zoekvolumes en trends, wat een goede indicator is voor de populariteit van deze dag’.

Black Friday is in Amerika de dag na Thanksgiving Day, de vierde donderdag in november. Het is een vaste vrije dag die winkeliers in Amerika gebruiken om hoge kortingen aan te bieden op hun producten. Consumenten en winkeliers zien Black Friday als het begin van het kerstinkoopseizoen. In Amerika zijn koopjesjagers op zoek naar zo hoog mogelijke kortingen. Verschillende landen hebben de Amerikaanse traditie geadopteerd. De kortingen trekken elk jaar veel publiek. De drukte en koopziekte van het publiek hebben soms grote gevolgen. Zo zijn er sinds 2006 in verschillende landen tien doden en meer dan 100 gewonden gevallen tijdens het Black Friday shoppen, met verschillende oorzaken. Deze variëren van verdrukking tot aanrijdingen en schietpartijen. Om dit gekkenhuis te omzeilen maken steeds meer consumenten gebruik van online kortingen.

Vanaf 2013 zijn de Black Friday aanbiedingen voor het  eerst op Nederlandse bodem waargenomen. Particuliere winkeliers bieden kleinschalig kortingen aan die de vrijdag of het gehele weekend gelden. Vanaf 2014 nemen ook grotere ketens de Amerikanen als voorbeeld. De Mediamarkt bood als eerste Nederlander grote kortingen aan, met steeds meer winkeliers die volgen. In Amerika wordt Black Friday gezien als het startsein van de kerstinkopen. In Nederland valt de dag ook nog voor Sinterklaas waardoor koopjesjagers de kans krijgen extra voordelige cadeaus in te slaan voor pakjesavond.

Ook Utrechters kunnen dit jaar profiteren van hoge kortingen. Hoewel de kortingen geen Amerikaanse taferelen zullen opleveren, doen veel grote winkelketens die ook in Utrecht zijn gevestigd, zoals De Bijenkorf, Hema, Mediamarkt en Bart Smit mee aan de kortingsacties. In andere steden in Nederland worden er speciale evenementen georganiseerd om bezoekers naar de winkels te trekken. Zo worden er in Capelle en Arnhem shoppingnights georganiseerd waar de winkels langer open blijven en er artiesten optreden. In Utrecht zijn er geen aankondigingen van bepaalde evenementen.

Samen met Black Friday groeit ook Cyber Monday. Dit eveneens Amerikaanse fenomeen is voor het eerst in 2015 opgedoken. Cyber Monday is ontstaan als online antwoord op Black Friday. Via online cijfers bleek dat veel consumenten, om de koopgekte te ontwijken, online aankopen deden op de eerste maandag na Black Friday. Zo is er een nieuwe dag in het leven geroepen waarop consumenten door middel van kortingen klanten trekken, op Cyber Monday gebeurt dit echter alleen online. Omdat Cyber Monday in Amerika nog jong  en opkomend is, heeft het in Nederland nog geen grote populairiteit verkregen… Maar wie weet zal Cyber Monday in navolging van Black Friday steeds populairder worden in Nederland.