Koninklijke Horeca Nederland heeft hun nieuwe reserveringssite ‘BookDinners’ gelanceerd op de horecava beurs. Het reserveringsplatform is al sinds 2015 actief en is begonnen in Utrecht en omgeving. Nu de Koninklijke Horeca Nederland mede-eigenaar is geworden en het platform gelanceerd wordt op de horecava, sluiten restaurants zich massaal aan en groeit het uit tot een succesvol nationaal concept.

De site is al even in de lucht en er zijn landelijk al zo’n 2200 restaurants bij aangesloten. In Utrecht staan er al 160 restaurants ingeschreven bij de nieuwe concurrent van Iens. Een hiervan is restaurant Smoesjes van Martijn Houterman. ‘Ik heb m’n abonnement bij Iens opgezegd en zit nu bij BookDinners. De site heeft mooie foto’s van m’n restaurant en een professionele uitstraling. Ik ben tot nu toe tevreden en het is ook nog voordeliger dan andere reserveringssites.’ Smoesjes is een restaurant dat vooral bekend is bij buurtbewoners, maar ook kleine restaurants groeien mee met de tijd.

Op de site kan je aangeven waar je wil eten en wanneer. Je kan je allergieën aanvinken of als je bepaald soort eten simpelweg niet lekker vindt kan daar ook rekening mee worden gehouden op het platform.

Danielle Wallet, mede oprichtster van het platform, vertelt over BookDinners. ‘We zijn begonnen in Nijkerk, maar als eerste zijn we naar Utrecht toe gaan werken als grote stad. We benaderden restaurants en gingen dan met hun aan de slag. Veel kleine Utrechtse restaurantjes staan ook ingeschreven op BookDinners, want niet alle restaurants zitten op een A-locatie. Dan heb je natuurlijk wel de buurtbewoners, maar daar red je het niet altijd mee. Door het inschrijven op BookDinners zorgen de restaurants dan toch voor een groter bereik. Verschillende leeftijdsgroepen in Utrecht maken veel gebruik van de site. De leeftijdsgroep 18 tot 25 jaar, waarvan een groot deel ook student is. Zij kunnen  gebruik maken van de specials, wat interessant kan zijn voor die groep. En 40-plussers die vaak uiteten gaan maken ook gebruik van het platform.’ Op de vraag of het nog voordelen heeft voor de consument zelf om te reserveren antwoordt Wallet: ‘Als je als gast wil dat de restauranteigenaars ook blij is dan is het voordelig om te reserveren via BookDinners. Niet via een reserveringsplatform waar de restauranteigenaars 1 a 2 euro betalen per persoon per reservering. Voor de gast is BookDinners een zoekmachine en
reserveringswebsite in de restaurantbranche.’

De KHN heeft zich bij BookDinners aangesloten vanwege klachten van leden over de bestaande boekings- en reserveringswebsites, volgens regiomanager Utrecht Jeanne Kroon. ‘Reserveringssites als Iens zijn te machtig geworden, waardoor ze eenzijdig hogere tarieven kunnen eisen. Daarnaast zijn ze niet bereid gegevens van klanten te delen met de restaurants. Die kunnen daardoor hun gasten naderhand niet benaderen voor acties.

Deelnemende bedrijven willen af van de eis dat de huidige platforms als enige de laagste prijs mogen hanteren. Dat beperkt horecabedrijven in hun eigen marketingbeleid. Ons streven is per 1 juli 3000 restaurants die bij ons ingeschreven staan en daar zijn we naar op weg.’