Met loeiende sirenes komt een brandweerwagen via het busstation van Utrecht Centraal aangereden. De wagen kan zich nog net voor bus 12 gooien om aldaar plaats te nemen, naast het hek dat zich tussen het spoor en de weg bevindt. Eenmaal aangekomen blijft de wagen staan en stoppen de sirenes. Niets te zien bij het busstation, maar wel in de stationshal van de trein.

Reizigers verplaatsen zich via de (rol)trap van het busstation naar de stationshal op weg naar de volgende aansluiting. In de hal hangt een opmerkelijke sfeer. De poortjes waar mensen normaliter hun ov-chipkaart voor houden om in te checken, werken niet. De deuren van de poortjes zijn geopend waardoor iedereen de hal waar de treinen en winkels zijn, in kan lopen. Opvallend is echter dat niemand dit doet. Met een rap tempo vormen zich rijen voor de geopende poortjes. Op de incheckpoortjes is het volgende leesbaar ”verlaat direct het station” in witte letters met een gele achtergrond.

Een enkeling wurmt zich door de mensenmassa heen om vervolgens via de geopende poortjes hun trein te bereiken. Niet iedereen heeft de mededeling op de incheckpoortjes zien staan. Niet geheel onlogisch aangezien dit de enige leesbare vorm van berichtgeving naar de reizigers toe is. Niet iedereen heeft de mededeling via de speakers gehoord. De roltrappen zijn in ieder geval allemaal stilgezet uit veiligheid.

Wat er precies gaande is in de stationshal wordt niet geheel duidelijk voor reizigers. ”Ja, ik ga echt die hal niet in hoor, straks ligt er een bom ofzo” zegt een jongen tegen zijn reisgenoot. Verder is er weinig paniek te beproeven, ondanks dat door de ontbrekende informatie reizigers gaan speculeren. Er wordt gesproken over de brandweer die zich nog bij het busstation bevindt, maar ook over de toenemende hoeveelheid van spoorwegpolitie. De belangrijkste vraag die centraal staat is ”wat is er gebeurd en wanneer wordt het station vrijgegeven?”. Helaas voor de reizigers is dat een vraag die onbeantwoord blijft, want ook bij navraag aan een politieagent geeft ook hij aan dat hij zelf niet weet wat er precies aan de hand is.

Inmiddels zijn de reizigers die de mededeling negeren bij hun trein aangekomen. Op de reis borden staat verder geen aanvullende informatie en daarmee kan aangenomen worden dat de treinen blijven rijden. Voor een enkeling die de regels niet naleeft een verrassing dat dit inderdaad het geval is. Treinen arriveren en vertrekken.

In de stationshal vormt zich inmiddels een duidelijk zichtbare linie aan mensen voor de poortjes. De meerderheid zoekt op zijn of haar telefoon naar de oorzaak van deze mededeling. Na een minuut of vijftien blijkt het om een brandmelding te gaan en even later verplaatsen reizigers zich al snel naar het juiste spoor.