UTRECHT- Er valt in het hedendaagse straatbeeld niet aan te ontkomen: koffietentjes. Alleen in Utrecht zijn er in 2016 al 11 koffietentjes bijgekomen. Een groei van maar liefst 39% ten opzichte van de afgelopen 5 jaar, zo meldt Datelinq, een database die alle veranderingen volgt op het gebied van horeca. Het werken in koffietentjes en hippe barretjes lijkt ontzettend in populariteit te zijn toegenomen. Maar waarom gaat men in een koffietent werken in plaats van op kantoor, of simpelweg aan een bureau thuis?

Wie in het Utrecht van nu een koffietentje binnenloopt, ziet naast de traditionele krant-lezende koffiedrinker ook talloze mensen werkend voor hun laptop . Met deze aanblik is niets mis, maar het meest opvallende aan deze cafeïne-verslaafden is toch wel de dure Apple Mac of Sony Vaio voor hun neus. Dit zijn geen gewone koffiedrinkers, maar een mix van werkenden, freelancers en studenten wordt al snel duidelijk wanneer een heer met een duur montuur in de Coffee Company Utrecht naar de koffiebar loopt om bij de barista nog een espresso te bestellen, en ondertussen zijn telefoon beantwoordt; “Ik ben morgen de gehele dag op het kantoor, we kunnen het dan even face-to-face bespreken. Ik ben wel gewoon via mail bereikbaar.”

Naast de toename in koffietentjes is er een opmerkelijke afname in traditionele cafés gaande; sinds 2008 is het aantal cafés met maar liefst 13% afgenomen, zo vernam het CBS. Uit een recent onderzoek dit jaar concludeerde de Rabobank daarnaast ook dat uitgaven in cafés is afgenomen. Het onderzoek liet zien dat consumenten steeds bewuster kiezen wanneer het aankomt op het nuttigen van maaltijden en drank: het product zelf, in dit geval koffie, moet bewuster zijn geoogst. Daarnaast wil de consument een persoonlijker product. “Er is nu sprake van een structurele mismatch tussen de consument en traditionele cafés,” schrijft de Rabobank.
Wat ook verbazingwekkend is, is de toename aan thuiswerkers en freelancers. In 2015 is het aantal thuiswerkers met meer dan 10% gegroeid ten opzichte van 2014, zo blijkt uit cijfers van het CBS. Of de twee verband houden is moeilijk te zeggen. Opmerkelijk is het wel.

De Coffee Company op de Nachtegaalstraat speelt in eerste oogopslag perfect in op het rapport van de Rabobank. Met zijn open ramen, concept-store inrichting en vazen bloemen doet de Coffee Company modern, zakelijk, maar toch ook persoonlijk aan. De barista groet vrolijk alle binnenlopende klanten, van wie hij er veel lijkt te kennen.

Studente Journalistiek Sammie de Vries (20) groet vrolijk terug, en bestelt daarna een espresso. Met een beetje melk. Maar waarom werkt Sammie niet gewoon op school aan haar opdrachten? “Ik kan me hier goed concentreren. Beter dan thuis. Om de een of andere reden is het een stuk rustgevender om hier even te zitten werken en daarna thuis te komen. Thuis hoef ik dan niets meer te doen, dat geeft me ook een stukje ontspanning.” Lopend richting de oude eikenhouten tafel gaat ze zuchtend zitten. “Ik heb misschien ook te weinig zelfbeheersing. Ik word snel afgeleid. Hier is het nog een prettige mix van ruis, af en toe een gesprekje, mensen van mijn leeftijd, en lekkere koffie.”

Dat de koffie lekker is, valt niet te betwisten. Na een slok te hebben genomen en van genot gezucht te hebben, vertelt barista Hessel de Groot (20) gelijk waar de speciale smaak van de Coffee Company’s koffiebonen vandaan komt. “Ze worden niet zo lang gebrand. Daardoor houden ze wel hun smaak, maar proeven ze niet zo bitter.”

Maar is dat dan de reden dat men in de koffiebar komt werken? Simpelweg voor de koffie? Er zijn ook genoeg andere plaatsen om koffie te drinken. Hessel lacht “Ik denk dat men behoefte heeft aan meer dan een bureau. We hebben hier een persoonlijke, fijne sfeer. We kennen onze klanten. Ik zie mezelf graag als een moderne bartender, maar dan voor overdag.” Wijzend naar een mevrouw die buiten zit te bellen vertelt hij: “Dat is Kirsten. Ze komt hier vaak koffiedrinken met haar dochtertje, is gescheiden en heeft pas besloten een cursus mindfullness te gaan volgen. Je leert hier echt mensen kennen. Zij leren ons kennen.”

Dat de sfeer bij de Coffee Company meewerkt, valt niet te betwisten. Het is stil in de zaak, maar door het malen van de koffiemolen, en het sissen van de schuimer nooit te stil. Daarnaast zingt Nora Jones aangename zwoele deuntjes, en lopen af en toe mensen in en uit om een koffie mee te nemen, richting hun vaste werklocatie. Een enkeling gaat zitten. De lokroep van de koffietentjes naar generatie Y is begrijpelijk. Studente Sammie is niet de enige die bij de Coffee Company komt werken. Ook student Fysiotherapie Jelle Raggers (23) zit te studeren. “De koffie is hier goed, en ik kan hier rustig studeren. Iedereen zit hier gewoon te werken, je wordt daar in meegetrokken.”

Niet alleen in Utrecht is er een duidelijke trend gaande. Ook in buurland België zijn de koffietentjes geliefd. Zo erg zelfs, dat coffee bar Panorama in Gent besloten heeft zzp’ers te weren. In een online verklaring liet de horeca gelegenheid weten gewoon open te zijn, maar de wifi wel om 13:00 uit te schakelen.

Het initiatief zal niet snel overgenomen worden door de Coffee Company in Utrecht. Van de gratis wifi wordt gretig gebruik gemaakt. Naast studenten zijn er ook genoeg werkenden, druk aan de slag. Monique Dekker (46) drinkt net haar laatste slok Americano.
“Mijn werkgever moedigt thuiswerken aan. Ik deel sinds kort ook een bureau met een collega. Zij werkt op maandagen en woensdagen, ik de rest van de week.” Maar telt de Coffee Company dan ook mee als thuiswerken, in haar ogen? “Grappig genoeg ben ik hier productiever dan thuis. Ik vind het heel fijn om mijn werkomgeving en thuis gescheiden te houden. Thuis is voor mijzelf. Hier werken is een perfecte combinatie van werk en een relaxte sfeer. Daarnaast is de menselijke interactie ook fijn. Misschien kom ik hier daarom wel heen.”