Het viraal gaan van berichten op het internet is inmiddels een waar begrip geworden. Vrijwel iedere week wordt er wel iets anders volop gedeeld op het internet. Viraal gaan is vandaag de dag zelfs een marketingstrategie. Maar hoe werkt zoiets nu precies? Tijdens de lezing De Kracht van Viral gaan in Instituto Cervantes, vertellen de gasten hier meer over.

Vlak voor aanvang begint de zaal zich te vullen met jonge mensen die geclusterd op de rode stoeltjes plaatsnemen. De lezing wordt georganiseerd door de Studentenvereniging voor Internationale Betrekkingen (SIB). Er wordt nog wat gekletst voor het seminar echt van start gaat.

Viraal gaan is onzin
De eerste gast die komt spreken is Denis Doeland, expert in het digitaal transformeren van organisaties in sport, media en entertainment door het gebruiken van internet en sociale media. Doeland betreedt in zijn simpele, groene trui de voorgrond en wordt daarbij verwelkomd door het publiek. Hij begint met de duidelijke woorden: ‘Viraal gaan is bullshit.’ Wat viraal gaan volgens hem wel is, is consistente content maken die klopt bij wat iemand doet. Het draait allemaal om het sturen van je merkreputatie. ‘Als je het punt bereikt waarop de massa in je gaat geloven is dat viraal gaan.’
Doeland begint met het vertellen over viraal gaan als bedrijfsplan, waardoor het ineens een marketingstrategie begint te lijken. ‘Als je beter presteert dan de markt, dan verlies je je koppositie niet.’ En door dat beter presteren dan de markt zegt Doeland dat er een grotere kans is om viral te gaan. Daarbij is het gebruiken van je eigen netwerk volgens hem de absolute kracht, legt hij uit aan de hand van een voorbeeld over Armin van Buuren, met wie hij zelf gewerkt heeft. Door een concreet plan te maken en consequent te plannen heeft Doeland Van Buuren geholpen om twee keer de Arena uit te verkopen.

Geluk hebben
Anna Wijnands is Fashion Illustrator. Gekleed in een wit bloesje met print betreedt ze wat verlegen het podium om haar kennis te delen. Zij wijst het viraal gaan meer toe aan het geluk en toeval. ‘Het ene gaat wel viraal een het andere niet.’ Wel schetst ze duidelijk dat viraal gaan een nieuwe vorm van branding voor een bedrijf kan zijn. Door via influencers – mensen die als het ware een bepaalde invloed uitoefenen op het internet – producten op de markt te brengen, is er eigenlijk een nieuw soort reclamekanaal ontstaan. Toch is die volgens Wijnands niet helemaal nieuw, want reclamespotjes met BN’ers zijn er al jaren.
Zelf zegt ze, nogal bescheiden, in elk geval vooral geluk te hebben gehad dat ze is opgepikt door marketingmanagers van grote modehuizen zoals Givenchy en Furla.

Definitie
Hoewel Doeland eerder discreet wat definities van het woordje viraal rondslingerde, is het begrip volgens een jongen in het publiek nog niet duidelijk gedefinieerd. Tijdens het vragenuurtje licht Doeland de betekenis nader toe: ‘Vroeger was viraal gaan dat iedereen een bepaald iets had gezien. Vandaag de dag is het als het ware elkaar aansteken, dingen die omarmd worden door groepen en een boodschap doorgeven. Zo ontstaan hypes.’
Ook het andere publiek schroomt duidelijk niet om vragen te stellen. Zowel Wijnands als Doeland worden flink aan de tand gevoeld met ingewikkelde vragen. Toch weten ze deze altijd helder te beantwoorden. Één persoon uit de zaal vraagt Wijnands naar het ethische aspect van influencers die producten aanprijzen. ‘Je moet het als influencer natuurlijk wel eens zijn met het product dat je verkoopt. Bovendien moeten je volgers er iets aan hebben.’ antwoordt Wijnands zonder twijfel.

Om stipt half tien is de lezing afgelopen, na een rondje met tips over het profileren van jezelf op sociale media en internet. Daarop volgt een hard applaus uit de zaal en vervolgt het publiek hun avond met een borrel in Café Hemingway.