De Rode Winkel en LivStores zijn beiden genomineerd voor een Storytelling award en verwachten voorzichtig dat zij de prijs in de wacht zullen slepen. De winkels zijn onder andere door hun indrukwekkende assortimenten, klantvriendelijkheid en kennis van het personeel hoopvol als het aankomt op het winnen van de award.

De Storytelling awards zijn vijf jaar geleden geïntroduceerd door Goodbrandz, een agentschap voor duurzame modemerken. De focus van de prijs ligt op winkels die bezig zijn met het verhaal achter de kleding en daarbij ook gericht zijn op de moderne consument, die meer wil dan alleen een makkelijk verkooppraatje. Volgens Goodbrandz ‘worden consumenten steeds bewuster en zijn zij op zoek naar authenticiteit.’ De prijsuitreiking vindt plaats op zondag 21 januari 2018 in Amsterdam. Daan Broekman zit in de zesde generatie van de familie die al sinds 1837 broeken maakt voor Utrecht en verwacht dat de Rode Winkel voldoet aan de eisen van consumenten: ‘Ik denk dat wij een redelijk grote kans maken. Wij zijn genomineerd in de categorie denim. Andere kanshebbers in deze categorie zijn Nukuhiva in Utrecht (spijkerbroekenwinkel van Floortje Dessing, red.). Dat concept klopt, er zijn goede medewerkers en Floortje Dessing is hot. Maar het gaat er uiteindelijk om wie zijn achterban het best op de been krijgt, en ik denk dat wij daar redelijk goed in zijn.’

De nominatie kwam voor hem dan ook niet echt als een verrassing: ‘Wij waren ook al genomineerd voor de retail experience awards. Bovendien hebben we vernieuwend met ruim 6500 spijkerbroeken in de winkel en het grootste Levi’s assortiment van de wereld. Dan onderscheid je je al.’ Ook Marjan Londeman, eigenaar van LivStores, genomineerd in de categorie Klein en Zelfstandig, ziet haar concept als belangrijke factor: ‘Wij hebben een spannend concept met kleine collecties van veelal Nederlandse ontwerpers. We hebben bijzondere producten die niet in de traditionele retail komen, daar hangen vaak rekken vol met dezelfde spullen.’

Naast een weloverwogen concept ziet Broekman nog een andere duidelijke succesfactor: transparantie over de herkomst van de kleding. Bij de Rode Winkel moet het personeel op de hoogte zijn van de achtergrond van producten. Broekman vertelt: ‘Het personeel krijgt veel trainingen en er komen ook experts vertellen over duurzaamheid, zodat het team bijvoorbeeld na zo’n uitzending van Lubach over het productieproces van kleding ook kan toelichten hoe onze producten worden gemaakt. Personeel moet weten wat ze in huis hebben.’

Uit kennis en interesse in de achtergrond van producten volgt volgens Broekman bijna automatisch ook ouderwetse klantvriendelijkheid: ‘Het is belangrijk dat klanten zich veilig en vrij voelen, daarom doen wij ook veel aan teambuilding. We zorgen dat het personeel eigen kleding kan kopen bij de winkel, dat het ook echt hún producten zijn, zodat zij het verhaal goed kunnen overbrengen en de klant goed kunnen helpen.’ Het vertellen van een verhaal is vooral het gebied van jurylid Cécile Scheele, eigenaresse van Goodbrandz. Verder bestaat de jury uit Edwin Belt, Specialist Mode bij brancheorganisatie Inretail, en Carlo van de Berg, eigenaar van Mystery Review. De juryleden selecteren aan de hand van rapporten, onder andere opgemaakt door mystery shoppers, de winnaars.