De Voorstraat, van oudsher een tochtige busbaan, maar tegenwoordig hard bezig aan een comeback. De een na de andere creatieve ondernemer vestigt zich hier, waarmee de straat hard onderweg is om een van de meest bruisende plekken van Utrecht Centrum te worden. Maar wie zijn die ondernemers? Vandaag is de beurt aan Said Belhadj. Samen met Taam Karsdorp runt hij de winkel PUHA.

Wat is de PUHA voor een zaak?

We zijn een winkel en tevens podium met producten van jonge Nederlandse ontwerpers. Het is vooral mode, maar we hebben ook wat interieur projecten, sieraden, accessoires en af toe wat illustraties. Dit zijn dan vooral prints en kaarten. Ook doen we maandelijks een wisselende expositie in de winkel. Meestal is zijn dit illustraties, maar soms ook foto’s. Ik denk dat we inmiddels spullen hebben van 70 jonge ontwerpers.

Hoe is het idee voor deze zaak ontstaan?

Ik doe dit samen met mijn collega, Taam Karsdorp. Mijn collega heeft vroeger op het HKU gezeten en had samen met Chantal Erard een tijdelijke winkel opgezet. Ik was in die tijd begonnen met een label, dit was veel grafisch en textiel. Dit label verkocht ik door heel Nederland, maar ook bij een winkel in Amsterdam. Samen met andere ontwerpers verkocht ik hier mijn spullen en draaiden we ook samen de winkel. Via een fotografie klus van Chantal kwam ik in contact met Taam en toen kwamen we er eigenlijk achter dat we beiden met het idee rondliepen om een winkel in Utrecht te beginnen. Utrecht miste namelijk nog zo’n plek, een plek waar jong talent te zien is.

Waarom leek de Voorstraat geschikt voor jouw onderneming?

Onze winkel is begonnen op de Hardebollenstraat. Dit pand kregen we toen aangeboden door de gemeente, die was opzoek naar jonge creatieve ondernemers en wij waren zoekende naar een pand. Hier hebben we 3 jaar gezeten, maar we waren na die 3 jaar toch opzoek naar iets groters. We hebben voor de Voorstraat gekozen, omdat we hier in de buurt wonen en omdat we het een heel leuke buurt vinden. We hadden natuurlijk al in deze buurt geïnvesteerd en wilden eigenlijk ook het liefste hier blijven. Een heel jaar zijn we echt opzoek geweest naar en goed pand, maar we vonden onze winkel toch het beste hier passen.

Zijn er nog nadelen aan het ondernemen op de Voorstraat?

Het autoverkeer vind ik soms wat minder. Soms rijden mensen hier zo ontzettend hard en dat vind ik minder. Ik zou wel graag zien dat er iets meer plek komt voor mensen die hier rondlopen en fietsers. Bijvoorbeeld meer plekken om de fietsen te stallen. Voor de rest kan ik geen andere nadelen bedenken.

Wat heb je het afgelopen jaar geleerd van het ondernemerschap?

Niet per se het afgelopen jaar, maar meer de afgelopen jaren heb ik geleerd hoe leuk samenwerken met andere ondernemers is. Dit kan op verschillende manieren. Een klassieke manier is met de winkelvereniging. We zijn niet zo actief bij de winkelvereniging, maar we vinden het gewoon heel leuk om spontaan dingen op te zetten met andere ondernemers. Dit doen we door samen dingen te organiseren. We hebben bijvoorbeeld twee keer per jaar een sample sale. Eerst deden we dit alleen, maar sinds een paar jaar doen we dit samen met andere ondernemers in de Voorstraat. Dit is heel leuk, want mensen gaan hierdoor een beetje hoppen en daardoor gaat de straat meer leven.

Wat is het product wat het meeste verkocht wordt?

Dat is bij ons heel divers. Er zijn mensen die echt voor de kleding komen, maar we zijn ook wel een cadeauwinkel. We hebben veel bijzondere geschenken. Ook zijn er veel mensen die in het bijzonder voor onze kaarten komen. Ik denk dat de kaarten wel onze hardlopers zijn. Voor de rest kan ik er niet een ding uitpikken, dat verschilt heel erg.