In het bruisende Hoog Catharijne, waar winkels uit de grond poppen als paddenstoelen, heeft de grote parfumerieketen ook haar plekje gevonden. Douglas heeft al twee andere winkels in Utrecht en opent vandaag haar derde winkel in Hoog Catharijne.

Om 10 uur in de ochtend gingen de deuren open van de nieuwe winkel. Ballonnen staan sierlijk bij de ingang en de medewerksters verwelkomen de klanten hartelijk met een stukje cake. In een hoek van de winkel staat een dj muziek te draaien, maar de klanten en medewerkers kunnen elkaar nog goed verstaan. Beauty influencer Debbie Zwiers loopt rond in de winkel om vragen te beantwoorden van klanten. Vragen zoals ‘Wat vind jij het beste MAC product?’ komen voorbij. Om een uur of half elf staat de winkel al vol met kleine groepjes mensen die bij verschillende verzorgingsmerken een kijkje nemen. Er worden veel testers uitgedeeld en in alle hoeken van de winkel staan medewerkers met verzorgingsproducten klaar om op handen te smeren. Zo ook Rachel, die op de afdeling van Too Face producten staat. Volgens haar is deze winkel anders dan de andere Douglas filialen in Utrecht, omdat deze meer verschillende soorten merken verkoopt. ‘Wij bieden hier Too Face en Zoeve aan. Dit zijn merken die in de andere winkels hier in Nederland niet verkocht worden. Ik werk ook in verschillende winkels van Douglas, maar het is altijd leuk om weer in een nieuwe te mogen werken.’ Naast de merken Too Face en Zoeve is de Douglas Hoog Catharijne het eerste verkooppunt binnen Douglas in Nederland van het make-up merk Giorgio Armani Beauty.

De klanten lopen enthousiast in het rond. Op de vraag of ze speciaal naar deze opening zijn gekomen antwoord Marije ‘Ik woon hier wel in de buurt, maar ik dacht dat dit wel een leuke kans zou zijn voor een zussenuitstapje. We komen natuurlijk ook om een goodiebag te scoren.’ Rachel die erbij staat antwoord ‘Maar ik denk dat er ook veel klanten zijn die er toevallig langsliepen. Het is natuurlijk op de weg van en naar het station, dus er is een grote kans dat er mensen uit verschillende delen van het land nu hier binnen zijn en dat is ook wel een voordeel van zo’n locatie.’

Bij het verlaten van de winkel krijg ik nog een keer de vraag of ik echt geen stukje cake wil.
Of dit nou de beste locatie voor de keten is of niet, Douglas is zonder enige twijfel al een groot internationaal succes. Met een historie die terugloopt tot het Duitse Hamburg in 1821, heeft de keten zich ontwikkeld van een zeepfabriek tot een internationale parfumerieketen die zich uitstrekt over heel Europa en overzees de Verenigde Staten. De winkel staat bekend om haar grote merken in de geuren, verzorgingsproducten, make-up, haarartikelen en leuke accessoires.