David Havenaar is werkzaam bij energiemaatschappij Vandebron. De missie van Vandebron is om in 2030 honderd procent duurzame energie in Nederland te hebben. Het levensdoel van David is bezig zijn met milieu en klimaatverandering. Ook wil hij een positieve impact hebben. Een jaar geleden is hij begonnen bij Vandebron.

Uit het onderzoek ‘Duurzaam ondernemen’, dat de Kamer van Koophandel (KVK) op 9 januari 2019 publiceerde, blijkt dat meer dan vier op de vijf ondernemers belemmeringen ervaart bij duurzaam ondernemen. Ongeveer een tiende van de ondernemers wil niets met duurzaam ondernemen te maken hebben, omdat ze geen invloed denken te hebbenen omdat ze andere maatschappelijke vraagstukken belangrijker vinden. Vandebron is een energieplatform – gevestigd in Utrecht, Amsterdam, Rotterdam, Nijmegen en Groningen – dat duurzaamheid wél belangrijk vindt.

Traditionele energieleveranciers verdienen veel geld aan de opwek en verkoop van fossiele energie. Deze energie wordt vaak vergroend,door middel van buitenlandse duurzaamheidscertificaten. Vervolgens wordt de energie verkocht als ‘groene’ energie. Klanten denken dus dat ze groene energie afnemen, terwijl er in Nederland nog grootschalig energie door kolencentrales wordt geproduceerd. Onduidelijkheid over de herkomst van energie maakt het lastig om een keuze te maken die echt impact heeft. Dat wil Vandebron veranderen, door volledig transparant te zijn over de bron van jouw energie. Bij Vandebron kies je zelf waar je energie vandaan komt en waar je geld naartoe gaat.

‘’Vandebron is in april 2014 opgericht en heeft inmiddels meer dan 165.000 huishoudens gekoppeld aan particuliere boeren in Nederland. Ik ben vorig jaar begonnen als field marketeer binnen de vestiging Utrecht. Toen was het actief werven van nieuwe klanten mijn taak: mensen enthousiasmeren over het concept, al hun bezwaren wegnemen en ze vervolgens inschrijven. Dat heb ik acht maanden lang gedaan en nu ben ik student recruiter, officieel voor vestiging Amsterdam. Dat betekent dat ik verantwoordelijk ben voor de instroom van nieuwe field marketeers binnen de vestiging.

De regering heeft een moreel kompas. Ik snap dat je geen moreel kompas kunt hebben als burger met weinig geld. Daarom zou het beleid in Nederland zo moeten zijn, dat het makkelijker wordt om duurzaam te eten dan om niet-duurzaam te eten. Denk aan CO2 belasting, dat soort trends. Zo zou je in de toekomst bijvoorbeeld veel belasting moeten betalen als je elke avond een biefstuk op je bord wilt. Misschien wel vijftien procent btw op vlees en als je veganistisch eet, zou je bijvoorbeeld maar zes procent btw betalen. Op deze manier dwing je mensen om duurzaam te leven. Als jij niet gelooft in groene stroom; prima, maar dan mag je wel meer btw betalen.

Vandebron is uniek. Wij laten mensen minderen in stroomgebruik, door middel van ons businessmodel. Daardoor kunnen wij zo veel mogelijk klanten aansluiten op een bron (een particuliere boer, die je zelf hebt gekozen).

Binnen het bedrijf, ben ik er het meest trots op dat we nog steeds bezig zijn met innoveren. In plaats van dat we nu een gewoon energieplatform zijn, gaan we naar een slim energieplatform. Vandebron heeft met TenneT (Europese netbeheerder) en IBM (internationaal IT-bedrijf) blockchain technologie gebouwd. Hierdoor kunnen auto’s slim worden opgeladen, wanneer er veel groene energie wordt opgewekt. De auto’s worden dus niet opgeladen wanneer er weinig groene stroom op het net is. Op deze manier wordt het net gestabiliseerd. Innovatie kan binnen Vandebron vanuit alle kanten komen. Iedereen is creatief bezig met hoe het beter kan en alle werknemers kunnen ideeën opperen. Daar is ruimte voor. Innovatie ontwikkelt zich daardoor heel goed.

Bij heel veel keuzes die ik maak, denk ik na over duurzaamheid. Zelf ben ik flexitariër. Dat houdt in dat ik eigenlijk alleen maar vis en zo min mogelijk vlees eet. Af en toe eet ik wel kip, maar bijvoorbeeld geen dikke biefstukken meer. Daar let ik heel erg op. Ik heb geen auto, maar ik kan in principe nog kiezen voor het openbaar vervoer. In plaats daarvan, doe ik eigenlijk altijd alles op de fiets. Ik scheid ook afval.

Als je invloed wilt hebben, is bij jezelf beginnen de enige optie. Veel mensen wijzen naar iemand anders. Ze zeggen dat ze kunnen doen wat ze willen, maar dat het probleem ligt bij grote vervuilers, zoals China en India. Dat is niet waar. Ik geloof dat wanneer jij de kar trekt en laat zien dat Nederland doelen heeft – die misschien ambitieus, maar wel realistisch zijn – je kan laten zien dat we in 2030 echt groen zijn. Dan laat je aan elk land zien dat het mogelijk is en gaat de hele transitie sneller, zo ook voor bedrijven.’’