Gisteravond kwamen in Zaalverhuur7 aan de Boothstraat bewoners, ondernemers en de gemeente bij elkaar om gezamenlijk te kijken naar de eerste schetsen over de herinrichting van de Nachtegaalstraat. Het hoofddoel van de herinrichting is om meer ruimte te creëren en de auto en het openbaar vervoer te gast te maken.

De reden dat er op de Nachtegaalstraat een herinrichting plaatsvindt, is omdat er ten eerste vernieuwing nodig is. ‘De straat zit er gedateerd uit en kan wel een opfrisser gebruiken,’ aldus projectleider Adriaan van Doorn. Ten tweede is het belangrijk dat de fietsers kunnen doorstromen, het is momenteel ook zeer de prioriteit van het College om de fietsers de ruimte te geven. Volgens Linda Blauwboer, werkzaam bij Ruimtelijke en Economische Ontwikkelingen, is het fietsverkeer toegenomen sinds de Nachtegaalstraat deel uitmaakt van de fietsroute richting de Uithof.

Een deel van de bezoekers kwamen al eerder bijeen op 18 januari en 20 april 2017. Na deze bijeenkomsten is de gemeente gestart met de inspraken verwerken in schetsen. Ook hebben ze onderzoeken laten uitvoeren naar parkeer- en vervoersbewegingen. Ten slotte hebben ze individuele gesprekken gevoerd met de bewoners en winkeliers. Uit deze ontwikkelingen is het Functioneel Ontwerp gekomen.

Er komt een gezamenlijke rijbaan waar zowel de fiets, de auto en de bus samen gaan komen. De fietser krijgt het recht om voor de bus en de auto te blijven fietsen en van die twee wordt dan verwacht dat ze achter de fietsers zullen blijven rijden. Er komt een streep in het midden die de twee richtingen zal scheiden. Het zal geen verhoging zijn, zodat het verkeer een beetje kan uitwijken, al is dit niet helemaal de bedoeling. ‘Dit nieuwe plan vraagt nog wel wat,’ noemt Blauwboer, aangezien de voertuigen momenteel allemaal hun eigen plek hebben op de straat. Er wordt een ander gedrag gevraagd van het verkeer. Met dit plan wordt het 30km/u-regime automatisch toegepast, wordt de snelheid verlaagd en kan dit zorgen voor een toename van de veiligheid. Naast de rijbaan komt aan beide zijden de functiestrook. Deze strook is bedoeld voor parkeren, laden en lossen, groen en terassen, ‘maar als u nog een idee hebt, twijfel niet om het aan ons te melden,’ spreekt Blauwboer. De functiestrook is ook een aspect waar de bewoners het op de inloopavond voornamelijk over gaan hebben. Op de wens van meer bomen kan de gemeente waarschijnlijk niet ingaan. Dit is vanwege de vele kabels en leidingen die onder de grond lopen.

Na de presentaties verzamelen de bewoners zich in groepen van 6 bij een tafel. Aan deze tafel staat iemand van de gemeente die de bezoekers zal begeleiden en eventuele vragen zal kunnen beantwoorden. Op de tafel liggen een kaart en diverse blokjes, deze blokjes staan voor de functies op de functiestrook. De bezoekers mogen de blokjes zelf op de kaart leggen en van de uiteindelijke plannen worden foto’s gemaakt. Alexander Beuming, bewoner van de Nachtegaalstraat, is tevreden over hoe de bewoners en ondernemers betrokken worden bij het project: ‘zij hebben ook sturing nodig.’ Waar hij en zijn buurtbewoners voornamelijk zeer voor pleitten waren meer parkeerplekken voor de fiets, ‘want dat is op dit moment nog één grote chaos.’