Met de opening van Amerikaanse burgerketen Five Guys volgende maand in winkelcentrum Hoog Catherijne, lijkt een landelijke trend ook in Utrecht te bespeuren. Snelle, laagdrempelige restaurants die in hoog tempo openen en restaurants uit het middensegment die achterblijven. Utrechters gaan meer uit eten, maar geven niet meer uit.

Nederlanders, en zo ook Utrechters, eten vaker buiten de deur blijkt uit onderzoek van het FoodService Instituut Nederland. Populaire nieuwe restaurants huizen vaak zogenaamde fast-casual concepten. De Nederlanders gaan vaker uit eten maar geven gemiddeld minder uit. De fast-casual concepten springen hierop in door eten van bepaalde kwaliteit aan te bieden tegen een lage prijs. Naast het feit dat er vaker buiten de deur wordt gegeten, is de consument bewuster bezig met wat hij of zij eet. Hierdoor zijn, net als de fast-casuals, ook hoogstaande restaurants populairder geworden. Restaurants die zich begeven in het middensegment lopen hierdoor achter. Zo zou je kunnen stellen dat er in de Nederlandse horecaformule een zandlopermodel te bespeuren is. Fine-dining restaurants doen het goed maar vooral de fast-casual horecaconcepten zijn erg populair.

Fast-casual horecaformules zijn concepten die veelal door grootschalige horecaketens zijn bedacht. Het concept staat voor restaurants die een goed product aanbieden, vaak in een buitenlands jasje, met een duidelijk concept, snelle service en een scherpe prijs. In tegenstelling tot traditionele restaurants bestaat de maaltijd bij fast-casual concept restaurants niet uit een diner met meerdere gangen maar vaak uit één hoofdgerecht met een lekker biertje of wijntje en eventueel nog een klein bijgerecht. Het succes en de sterke groei hebben de fast-casual concepten naast de snelle service en voordelige prijs/kwaliteit verhouding te danken aan verse, duurzame ingrediënten en een “hip” decor. Zo hebben veel van deze restaurants een sterk eigen concept waar de inrichting van de zaak en het personeel op is ingericht. Ook wordt er door de consument waarde gehecht aan het zicht op de bereiding, zo is een open keuken een populair verschijnsel bij fast-casual restaurants.

In Utrecht zijn er de laatste tijd veel fast-casual restaurants bijgekomen, zo kan de consument bij Pickles of de BurgerBar terecht voor Hamburgers, voor pasta’s bij de Spaghetteria en voor Hawaiiaanse lekkernijen bij Poké Delicious. Ook worden er Italiaanse lekkernijen geserveerd bij O’panuozzo of Da Portare Via. Al deze goedlopende zaken voldoen aan de vereisten die een restaurant fast-casual maken, zoals een kleine kaart en een snelle service. Veel van deze zaken hebben al een tweede vestiging zoals Da Portare Via of Pickles en O’Panuozzo opent binnenkort een tweede vestiging aan de Mariastraat. Zo lijkt een groei van de fast-casual horeca aan Utrecht niet voorbij te gaan.

Discount-dining concepten, of fast-casual concepten, doen het volgens Inga Blokker van het Foodservice Instituut Nederland (FSIN) zo goed omdat ze een hoge beleving bieden tegen een zeer aantrekkelijke prijs. Dat doet iets met de waardering van gasten. En ook met de perceptie richting andere restaurants. ‘De consument raakt gewend aan een andere prijsstandaard maar ook aan een andere belevingsstandaard. Millennials gaan fors vaker uit eten maar besteden per keer veel minder dan generaties voor hen. Als dit gedrag doorzet, ook bij de volgende generatie, zal je ook steeds meer van dat soort concepten de markt op zien komen’.

Dat Nederlanders, en vooral Nederlanders onder de 40, meer uit eten gaan, blijkt ook uit de cijfers van het FSIN. 29 procent van de Nederlanders onder de 40 gaat minimaal één keer per week uit eten. De baby-boomer eet veel minder buiten de deur, gemiddeld maar 10 procent minimaal een keer per week. Tussen de jongeren en de oudere bevolking is een groot verschil te zien in de gemiddelde uitgave. Jongeren willen goedkoop eten, zo besteden zij gemiddeld 19,52 euro aan een avondje uit eten, terwijl de ouderen gemiddeld 30,66 euro uitgeven. De Nederlandse, en ook Utrechtse horeca-branche speelt hier slim op in. Zo zal de stad Utrecht de komende tijd waarschijnlijk kennismaken met meer van deze fast-casual horeca concepten.