Het ‘moederbedrijf’ Centraal museum doet het goed en heeft meer bezoekers dan ooit te voren. Ook de andere onderdelen van het Centraal museum: het Nijntje museum en het Rietveld Schröderhuis ervaren topdrukte waardoor zij met tijdsloten moeten gaan werken.

Op de laatste zondag van de herfstvakantie was het druk in Utrechtse Musea. ‘De tickets zijn op’ stond er op een bordje op de stoep van het Nijntje museum. ‘Alle tijdsloten zitten vol, dat betekent dat er online 680 kaarten zijn verkocht’, meldt het Nijntje museum. Aan de overkant in het Centraal Museum was het ook een drukte van jewelste omdat het de laatste dag was van de populaire modetentoonstelling: Uit De Mode. Het Rietveld Schröderhuis was ook helemaal volgeboekt.

‘Het gaat heel goed en daar zijn we heel trots op. We zijn heel blij dat zo veel mensen het Centraal museum kunnen vinden’, zegt hoofdmarketing en communicatie van Centraal Museum Jacqueline Rutte: ‘Ik klop dat even af op mijn houten bureau.’ Volgens Rutte heeft de verbouwing van het Centraal Museum en de komst van het Nijntje museum aan de overkant het bezoekersaantal van het Centraal Museum een behoorlijke boost gegeven. ‘Op het Nijntje museum komen bezoekers uit het hele land af, maar ook heel veel internationale bezoekers waaronder veel Japanners. Nijntje is een hit in Japan’, Aldus Rutte. Het valt rutte ook op dat er steeds een jonger publiek rond loopt in het Centraal Museum: ‘Daar letten we ook op bij het samenstellen van tentoonstellingen zoals de modetentoonstelling en de rietveldtentoonstelling.’

Ook landelijk gaat het steeds beter met musea, blijkt uit het rapport Museumcijfers van de Museumvereniging. Ten opzichte van 2015 is het museumbezoek gestegen met 8,7 procent. Dit jaar hebben 31,7 miljoen mensen museum door heel Nederland bezocht. Er kwamen vooral bezoekers uit het buitenland en meer schoolklassen. Ook de inkomsten van de landelijke musea is met 34 miljoen euro gestegen. Echter is de sector nog niet helemaal toekomst bestendig, doordat de subsidies van musea steeds meer worden ingekort. ‘Tussen 2011 en 2016 is de subsidie per bezoekje aan het museum met 40% gedaald’, staat op de site van Museumcijfers.