UTRECHT - De Gemeente Utrecht start samen met de provincie een pilot om extra gegevens te krijgen over verkeersongevallen. Dit laat de gemeente weten in een antwoord op schriftelijke vragen die gesteld zijn door Bülent Isik van de PvdA.

De gemeente wil extra gegevens over verkeersongevallen krijgen via eerstehulpposten en via ambulances. Met de pilot hoopt de gemeente dat ze de feiten, omstandigheden, locatie en betrokken voertuigen van verkeersongevallen beter in beeld kunnen brengen.

In de afgelopen tien jaar heeft de gemeente zes schadeclaims ontvangen waarbij een slachtoffer of voertuig in het water is geraakt. Bij één van de zes claims is de gemeente aansprakelijk gesteld. “De huidige landelijke ongevallenregistratie is onnauwkeurig en onvolledig”, zegt Eelko van den Boogaard, programmamanager Verkeersveiligheid. “De gegevens zijn belangrijk om een beter beeld te krijgen van de soort ongevallen en locaties, om te bepalen of er maatregelen moeten worden genomen die de verkeersveiligheid verbeteren.”

De gemeente wil graag in de loop van 2018 over de gegevens beschikken, maar zal pas een planning gaan maken als het project goed is gestart en ze overleg hebben gehad met de ziekenhuizen.