In het voorjaar van 2019 start de gemeente Utrecht een grootschalige proef waarbij 700 deelfietsen op verschillende plekken in de stad worden geplaatst. De gemeente gaat samenwerken met het Deense bedrijf Donkey Republic die hiervoor deelfietsen aanbiedt. De proef is gericht op een betere bereikbaarheid van het Utrecht Science Park (USP).

Hoe draagt de deelfiets bij aan een gezonde en bereikbare stad? De gemeente Utrecht gaat samen met het Deense bedrijf 700 deelfietsen inzetten om ervoor te zorgen dat mensen minder vaak met de auto gaan en vaker met het openbaar vervoer reizen of de fiets pakken. Daarnaast moet het uiteindelijk ruimte besparen in de stad, de deelfiets zou de privéfiets vervangen.

Met een app kunnen de deelfietsen gehuurd worden en de fietsen zijn voor een gezamenlijk gebruik. Het maakt het reizen flexibeler en sneller. Als steeds meer mensen de deelfiets gebruiken, dan verwachten de onderzoekers dat de OV-verbinding naar het Utrecht Science Park minder druk.

Living Lab

De proef, ook wel ‘Living Lab’ genoemd, gaat twee jaar duren. De onderzoekers van de Universiteit van Utrecht en de Hogeschool Windesheim in Zwolle gaan kijken naar het fietsgebruik. Het doel van de fietsen is om snel van en naar het Utrecht Science Park te komen. De onderzoekers gaan zich richten op de vragen: hoeveel worden ze gebruikt, wie gebruiken de deelfietsen, wat vinden ze ervan, op welke routes worden de fietsen gebruikt en nemen de mensen de deelfiets in plaats van een ander vervoersmiddel? Het doel van het onderzoek is om te bepalen in hoeverre deelfietsen kunnen bijdragen aan een duurzame mobiliteit.

Deeleconomie

“De deelfiets is één van de manieren om mensen te stimuleren meer te gaan fietsen én om ruimte te besparen”, zegt de wethouder van mobiliteit, Lot van Hooijdonk. “Dat is erg belangrijk in een groeiende stad waar de ruimte schaars is. Ik ben daarom blij dat we in Utrecht op grotere schaal gaan experimenteren met deze vorm van deeleconomie.”

Donkey Republic is trots dat Utrecht het bedrijf als aanbieder in deelfietsen heeft geselecteerd. “Utrecht geeft op indrukwekkende wijze voorrang aan de fietsers”, zegt mede-oprichter Alexander Frederiksen. “Het is fantastisch om deze visie te mogen ondersteunen en te kunnen bijdragen aan een nog fietsvriendelijker Utrecht.”

Donkey Republic

Het Deense bedrijf Donkey Republic kwam als beste uit de geselecteerde partijen die de gemeente heeft opgesteld. Ze scoorde bij de selectie van de samenwerkingspartners hoog op de punten: aandacht voor de lokale situatie, duurzaamheid en samenwerking. Donkey Republic is in meer dan veertig Europese steden actief, waaronder Barcelona en Berlijn.

Gemeenten

Ook sluiten de gemeenten Bunnik, Zeist en De Bilt aan bij de proef. In overleg met de gemeenten, USP, ondernemers en bewoners worden de precieze locaties van de deelfietsen bepaald.

Risico’s

Al eerder bleek dat in Amsterdam de deelfietsen voor overlast kunnen geven in de openbare ruimte. De gemeente Utrecht heeft aangegeven ‘geen Amsterdamse toestanden’ te willen. Als uit het onderzoek blijkt van Living Lab dat er teveel overlast ontstaat door de deelfietsen, dan kan de proef worden stopgezet.