Na zijn studie Nieuws en Media werkte hij voor de VARA-gids en ging hij later aan de slag bij bol.com als redacteur en productspecialist internationale boeken. Zijn grootste droom, om een eigen boekenwinkeltje in Utrecht te openen, was tot dan toe nog niet uitgekomen. Daarom zette Tim van den Hoed (29) een crowdfund-actie op, met succes. Binnen de gestelde termijn haalde hij vijftigduizend euro op om zijn droom te verwezenlijken. Inmiddels zijn de deuren van de Utrechtse Boekenbar, die gevestigd is op de Westerkade, al een jaar geopend.

De Utrechtse Boekenbar is nu een jaar open. Hiermee is een grote droom van je uitgekomen. Zijn er nog dromen  of doelen voor de toekomst?

“Vooraan in de winkel zit een groot luik waar je naar beneden kunt. Daar is een ruimte die onder de straat naar het water toe loopt. Het is daar wel vochtig en laag dus een lastige plek voor boeken. Zodra ik daar iets mee wil, moet ik er wel veel aan opknappen, maar het lijkt me wel vet om dat erbij te betrekken. En verder wil ik gewoon doorgaan met waar ik nu mee bezig ben. Het leukste aan een winkel hebben vind ik dat ik steeds nieuwe mensen ontmoet.”

Je hebt ook werkervaring in de horeca, speelde dit mee in een keuze om er een  koffiebar bij te betrekken?

“Ik heb tijdens mijn studententijd altijd in de keuken gewerkt bij Parkcafé Buiten, maar dit is geen reden geweest om deze twee dingen te combineren. Ik wilde vooral dat mijn winkel ook een ontmoetingsplek zou worden, vandaar het horecagedeelte.”

Hoe kijk je terug op het afgelopen jaar?

“Met ups en downs toch wel. Het was hard werken, je staat hier toch zes dagen in de week. Af en toe heb ik wel hulp van vrienden of familie maar in principe sta ik hier altijd alleen. In het begin vond ik het vooral lastig als het dan wat rustiger was, daar kon ik niet zo goed mee omgaan. Maar in een jaar bouw je toch wel wat vertrouwen op, als het nu rustig is dan weet ik dat dat wel weer goed komt. Maar algeheel gezien, kijk ik er wel positief op terug ik heb heel veel leuke dingen gedaan.”

Je hebt aan het begin veel lokale publiciteit gehad, zocht je die zelf op?

“Iets meer dan een jaar geleden ben ik een crowdfund-campagne gestart en daar kwamen veel vragen over. Het concept was nieuw en een boekwinkel openen in deze tijd ligt niet voor de hand. Dit zorgde voor veel publiciteit. Het heeft natuurlijk twee kanten want zonder die crowdfund-actie had ik niet zoveel publiciteit gekregen, maar aan de andere kant, ik ben nooit zelf naar de pers toegestapt.”

Had je een plan B voor als de crowdfund-actie zou mislukken?

“Nee eigenlijk niet. Dit is wat ik wilde en ik had er wel vertrouwen in dat het zou lukken. Bij een zo’n actie moet je het streefbedrag ook binnen twee maanden halen anders gaat alles terug en heb je niks. Voor mij was dit gelijk een goede manier om te kijken of er überhaupt behoefte was aan zoiets. En als het niet was geslaagd had ik wel de conclusie kunnen trekken dat mensen hier misschien niet op zaten te wachten.”

Had je enig idee wat het ondernemerschap  inhield toen je hieraan begon?

“Nee eigenlijk niet, dat moest ik gewoon ondervinden. Ik had natuurlijk nog nooit een fysieke winkel gehad en dit concept is ook nieuw in Utrecht, dus ik had geen idee wat ik ervan kon verwachten. Het pakte ook heel anders uit dan ik had gedacht. Ik dacht dat ik vanaf het begin gelijk zou gaan knallen en elke dag vol zou zitten, maar dat was totaal niet zo. Dat moest langzaam opgebouwd worden.”

Maar je ambitie was wel om ondernemer worden?

“Nee ik wilde gewoon mijn eigen boekwinkeltje. Ik vind het begrip ondernemer altijd een beetje lastig. Ondernemers zijn ook mensen die sauna’s in natuurreservaten neerzetten er daar op cashen. Ik doe dit niet om rijk te worden, dan had ik echt iets anders moeten gaan doen. Ik wilde gewoon heel graag mijn eigen boekwinkeltje, lekker relaxed en laagdrempelig.”

Wat waren obstakels waar je afgelopen jaar tegenaan liep?

“Vooral dat je niet altijd aanloop hebt. Zeker op de plek waar ik zit, is er best veel concurrentie van koffietentjes in de buurt. De plek ligt ook niet echt in de loop van mensen dus, ze moeten hier wel gericht naartoe komen. En ik kwam er wel snel achter dat ik daar zelf voor moest zorgen door actief te zijn op social media en door dingen te organiseren om dat op gang te krijgen.”

Zou je het andere aanraden om op dezelfde manier een bedrijf te starten?

“Je moet er wel heel veel voor laten, dat moet je je realiseren. Ik heb bijvoorbeeld een voetbalteam waar ik afgelopen jaar niet veel bij kon zijn omdat ik op zondag gewoon open ben.  Gelukkig gaat dat de laatste tijd wel iets beter. Maar ja, als je een goed idee hebt, waarom niet.”