Op dinsdag 21 mei vindt de jaarlijkse Nationale Horecadag plaats, een samenwerking van Nederlandse horeca-instanties, verenigingen, netwerk clubs en hotelscholen. In Utrecht zijn er zes bedrijven die zich op deze dag openstellen en etaleren, waaronder Hotel Mitland in Utrecht Oost. Marketing en communicatieadviseur Johan de Vaal noemt het een buitenkansje om het bedrijf in de spotlights te zetten. Misschien helpt dat om nieuw personeel aan te trekken, want dat is hard nodig.

Tegenwoordig zijn er verschillende manieren om te communiceren met je doelgroep en om te laten zien wie je bent. Neem bijvoorbeeld de McDonalds. Zij maken veel filmpjes over hoe je je moet gaan voelen als werknemer. “Wij zijn daar als hotel te weinig mee bezig” vertelt Johan de Vaal. “We denken dat we onze doelgroep kennen, maar kennen deze eigenlijk totaal niet. En andersom precies hetzelfde: wij denken dat mensen ons kennen maar ze kennen ons niet. We moeten meer uitdragen hoe leuk het is om hier te komen werken.” Door middel van de Nationale Horecadag hoopt Hotel Mitland nieuwe medewerkers aan te trekken en het personeelstekort wat er nu is op te vangen. ‘Ons kent ons’ is het gevoel dat Hotel Mitland uit wil dragen. Hotel Mitland is geen keten. De eigenaren van het hotel zijn vier broers die ook alle vier actief zijn binnen het bedrijf. Hierdoor zie je de directie ook echt op de werkvloer.

Op de open dag op dinsdag 21 mei biedt Hotel Mitland een dagvullend programma aan. Het hotel heeft verschillende afdelingen die allemaal aan bod komen. Bij de front office kunnen de deelnemers van de open dag een bootcamp ‘signalen herkennen van foute gasten’ volgen. “We hebben dagelijks tot wekelijks met foute gasten te maken. Foutieve gasten met dikke pakken geld in hun handen: dit kan prostitutie of mensenhandel zijn. Als we deze gasten aan de balie krijgen moeten we deze zien te herkennen om niet mee te gaan in de mensenhandel.”

Andere afdelingen die aan de orde komen zijn de keuken waar de deelnemers hun eigen wrap mogen maken, de housekeeping waar een workshop kamers opmaken gevolgd kan worden en beneden is er een parcours waar geoefend kan worden met een dienblad. De dag wordt afgesloten met netwerkbowlen. “We hebben bij de bowling negen banen en per baan gaat er een manager mee of iemand die het bedrijf goed kent. Deze proberen de deelnemers nog een keer te peilen hoe het gesteld is met hun interesse en maken gelijk vervolgafspraken. Zo sluiten we de dag goed af.” Door de open dag leer je het bedrijf én je collega’s van elke afdeling in één keer kennen.

Het personeelstekort in de horeca is een groot probleem waar ook Hotel Mitland mee te maken heeft. Er staan diverse vacatures open en het is lastig om deze vervuld te krijgen. Hotel Mitland heeft veel reclame voor hun deelname aan de Nationale Horecadag gemaakt. Op diverse plekken in het hotel en bij de bowling hangen posters en liggen flyers. “Dat de open dag op dinsdag is, is lastig. Jongeren gaan die dag vaak naar school. Er zijn ook mensen die op dit moment nog een andere baan hebben en willen overstappen naar de horeca of gewoon geen vrij kunnen krijgen.” Bij Hotel Mitland werken veel werknemers met tien tot vijftien jaar ervaring, maar ook mensen zonder jarenlange ervaring zijn van harte welkom.