Geen DJ’s, maar werkzoekenden uit verschillende branches vier dagen in een glazen huis. Dit is het idee van WerkgeversServicepunt, Stichting de Broekriem en Gemeente Utrecht. Van 18 tot en met 21 december zullen vier werkzoekenden in het Glazen Huis 030 in Stadkantoor Utrecht plaatsnemen om daar actief te solliciteren en netwerken. Rondom het Glazen Huis worden verschillende workshops, gesprekken met werkgevers en loopbaanadviesmomenten georganiseerd om mensen dichterbij een baan te brengen. Projectleider Jomark Kool van WerkgeversServicepunt Utrecht-Midden vertelt over de motivatie voor het project en het belang hiervan.

Het Glazen Huis 030 wordt dit jaar voor de tweede maal op rij georganiseerd. Het idee is ontstaan vanuit een sympathieke kerstgedachte. ‘Ik vind het echt erg als mensen eenzaam de kerst in gaan, zonder uitzicht op werk, nieuwe inspiratie en contacten,’ vertelt Kool. Daarom werd vorig jaar een Glazen Huis, geïnspireerd op het idee van 3FM Serious Request, opgezet waarbij mensen zonder baan op allerlei manieren geholpen kunnen worden. ‘We hebben twee doelen: zoveel mogelijk geld ophalen voor het goede doel van Serious Request en iets doen voor werkzoekenden.’

Het idee van het Glazen Huis 030 is simpel: iedere dag wordt een werkzoekende van een ander vakgebied uitgenodigd in het Glazen Huis. ‘De brancheteams die we in de spotlight zetten zijn zorg en welzijn, horeca en detailhandel, bouw en techniek en zakelijke dienstverlening. Elke dag wordt iemand uit deze branche in het Glazen Huis geplaatst om een dag actief te solliciteren en te netwerken. Daarnaast komen er elke dag tussen de vijf en twaalf werkgevers met vacatures. Hier selecteren wij mensen voor die met de werkgevers gaan speeddaten. Dit doen we zodat de werkzoekenden echt in contact komen met werkgevers. Verder worden er workshops en netwerkwandelingen georganiseerd door stichting de Broekriem, je kunt gratis een profielfoto voor LinkedIn laten maken en je CV laten checken. Er is dus voor iedereen iets te doen,’ vertelt Kool enthousiast.

Stichting de Broekriem speelt een grote rol in het project. Dit is een netwerkorganisatie waar je je als werkzoekende bij kunt aansluiten. Eventmanagers geven workshops en sollicitatiecursussen om netwerken te vergroten en aan een baan te komen. ‘Dit is een heel fijn initiatief, als jij in je eentje achter je computer aan het solliciteren bent en je vrienden werken allemaal, dan kan dat best eenzaam zijn. Als je omgaat met mensen die in hetzelfde schuitje zitten kun je elkaar helpen,’ aldus Kool.

Dit persoonlijke aspect is ook het succes van het Glazen Huis 030 volgens Kool. ‘Het gebeurt vaak dat uitzendbureaus CV-robots gebruiken om te kijken of iemand geschikt is of niet. Mensen kunnen dus automatisch afgekeurd worden zonder dat er een persoon aan te pas is gekomen. Wij zorgen voor een persoonlijke ontmoeting, de werkgevers gaan met iemand in gesprek van wie ze het CV nog niet hebben gezien. Hierdoor worden mensen die door de CV-scanner afgekeurd zouden worden, toch misschien voor een baan ingezet. Daarnaast geloof ik graag dat het hart van mensen groter wordt tijdens de kerst, iedereen wil elkaar toch meer helpen. Het is goed om hierop in te spelen: mensen extra aandacht te geven en ze eerder een kans te geven.’

Het Glazen Huis was vorig jaar een daverend succes: er is 3.500 euro opgehaald voor het goede doel en vijftien mensen hebben in deze vier dagen een baan gevonden, om nog maar te zwijgen over de vele werkzoekende die hun netwerk hebben uitgebreid en hun baankansen hebben vergroot. Voor 2017 zijn de doelen verhoogd: ‘We mikken dit jaar op 7.000 euro. Dit is een hoog bedrag, maar je moet uitdagingen voor jezelf stellen. Het geld komt uit vrijwillige donaties en sponsoring van bedrijven. Alle activiteiten zijn gratis maar we hopen wel dat mensen een bijdrage willen leveren aan het goede doel van Serious Request: het herenigen van kinderen met hun ouders na een ramp of conflict. Daarnaast hoop ik natuurlijk dat zoveel mogelijk mensen een nieuwe baan vinden maar ik hoop vooral dat mensen met nieuwe energie en nieuwe inzichten het jaar ingaan. Ik besef me natuurlijk dat niet iedereen die langskomt een baan zal vinden maar we kunnen wel de eerste aanzet hiertoe geven,’ vertelt Kool.

Het Glazen Huis in het Stadskantoor is van maandag 18 december tot en met donderdag 21 december geopend en wordt feestelijk afgesloten met een veiling. De opbrengst van de actie wordt vrijdag 22 december persoonlijk naar het ‘echte’ Glazen Huis in Apeldoorn gebracht.