Veel inwoners van Utrecht starten het nieuwe jaar alcoholvrij door mee te doen met de actie 'IkPas: 30 dagen zonder alcohol'. IkPas is een jaarlijks terugkerende actie om mensen bewust te maken van hun alcoholgebruik. De 30-dagen-zonder-alcohol-actie begint op 1 januari 2019.

Vorig jaar deden ruim duizend mensen in de regio Utrecht mee aan IkPas. Mede dankzij de positieve aanpak, het laagdrempelige karakter en de steun tussen deelnemers onderling, lukte dit.IkPas daagt iedereen boven de achttien uit om dertig dagen geen alcohol te drinken in januari. Geïnteresseerden kunnen zich inschrijven op de website www.ikpas.nl. Ervaringen zijn te delen via www.facebook.com/ikpasinderegioUtrecht en op Twitter via #ikpas. Komend jaar zijn er twee periodes waarin kan worden meegedaan: vanaf 1 januari (dertig dagen) en vanaf 6 maart (veertig dagen).

“Er is de afgelopen jaren al veel veranderd op het gebied van alcohol drinken, de tijd dat Youp van ’t Hek de Buckler-drinker belachelijk maakte is echt voorbij. De alcoholvrije dranken zijn de laatste jaren in opmars; zo worden binnenkort op de Horecava (de grootste horecabeurs in Nederland) ook alcoholvrije rum en wodka geïntroduceerd. Niet drinken en roken wordt steeds meer de norm. Door mee te doen aan IkPas, wordt bewuster de keuze gemaakt om wel of geen alcohol te drinken en is alcohol niet meer vanzelfsprekend. Het is daarnaast simpelweg gezond om een maand te detoxen’’, aldus Truus van der Lei, projectleider Nuchter Verstand bij GGD regio Utrecht.

Er is nog veel onwetendheid over de gezondheidsrisico’s van het dagelijks drinken van een glas wijn, bier of een andere alcoholische drank. Volgens het Wereld Kanker Onderzoek Fonds verhoogt het drinken van één glas alcohol per dag al het risico op borstkanker voor vrouwen en is het drinken van alcohol gerelateerd aan verschillende soorten kanker. Veel deelnemers van IkPas ervaren positieve lichamelijke veranderingen; ze voelen zich fitter en scherper, slapen beter, vallen af en hebben een betere huid.

Uit onderzoek van IkPas blijkt dat maar liefst 65 procent van de deelnemers een half jaar na de actie nog steeds ruim 36 procent minder drinkt dan voor de deelname aan IkPas. Ruim 54 procent van de deelnemers bevestigt zich fitter te voelen zonder alcohol. Een aantal deelnemers meldde bijvoorbeeld persoonlijke toptijden bij het hardlopen. Tot slot heeft ruim 43 procent van de deelnemers het gevoel een gewoonte te hebben doorbroken, na deelname aan IkPas.

De actie is een initiatief van GGD regio Utrecht, Jellinek en gemeenten. IkPas is de Nederlandse variant van campagnes die ook in veel andere landen worden gehouden: Dry January in Engeland, Tournee Minerale in België en OcSober in Australië. Deze campagnes hebben een soortgelijke insteek: een fris begin van het nieuwe jaar en de uitdaging met jezelf aangaan.