In het ROC Midden Nederland zijn gisteren de gemeente en bewoners samen gekomen om te overleggen over de herinrichting van de Ooster- en Westerkade. Het was de laatste inloopavond voor de gemeente het plan voorstelt aan het Bestuur.
Het is voor bewoners mogelijk om te reageren op de plannen tot 14 januari.

Het plan is ontworpen om in te spelen op de recente veranderingen in het gebied rondom de kades. De gemeente dacht hierbij aan het vrij nieuwe station Vaartsche Rijn, de toenemende horeca en de ontwikkelingen bij Rotsoord. Het voornaamste doel van deze herinrichting is meer ruimte. Volgens de gemeente zullen bewoners en ondernemers de kades dan als aantrekkelijker ervaren.

Volgens projectleider Frank van der Zanden was het nodig om deze plek te herinrichten omdat de binnenstad van Utrecht steeds drukker wordt: ‘Doordat de locatie van deze kades net buiten de binnenstad ligt, wordt het hier ook voller.’ Vanwege de drukte gaan de kades steeds meer tot het centrum behoren, het wordt een plek waar mensen naartoe willen en niet meer doorheen willen reizen. Volgens van der Zanden nemen de auto’s te veel ruimte in en is het het beste om de auto’s op de kades grotendeels te verbannen.

De gemeente wil voornamelijk meer ruimte creëren door stapsgewijs parkeerplekken op te heffen. “Het idee is om de parkeergarage aantrekkelijker te maken, voor zowel bezoekers als bewoners,’ spreekt Lisette Wiekenkamp, werkzaam bij de gemeente, Parkeerbeleid. Op dit moment is de parkeergarage al een euro goedkoper dan parkeren op straat, maar de vergunninghouders van de parkeerplekken aan de kade zijn met een vergunning wel voordeliger uit dan met een parkeergarageabonnement.

Hierdoor ontstonden tijdens de eerdere inloopavonden ook degelijke discussies tussen de bewoners en de gemeente. Wat nu afgesproken is, is als de vergunninghouder zijn parkeerplek opgeeft, de parkeerplek zal worden opgeheven. Om dit te stimuleren zal de gemeente haar best doen om de bewoners te verleiden met onder andere een goedkoper tarief voor hen.

‘Op de westerkade zal men niet meer met de auto onder het station kunnen doorrijden,’ vertelt Ruud Diteweg, werkzaam bij Verkeer, gemeente Utrecht. Prorail heeft het station zo ontworpen dat de auto’s er aan de westerkade onderdoor konden rijden. Dit zorgde ervoor dat binnenstadbezoekers de westerkade gingen gebruiken als een uitgang van het centrum. Hierdoor nam de verkeersdruk toe. ‘Toen Prorail het station aan ons overdroeg, hebben wij, na diverse klachten van de bewoners, besloten om de auto’s te bannen en van die weg een fietspad te maken.’ spreekt Diteweg. De auto’s kunnen nu via de Bleekstraat de Vondellaan betreden.

Op de kades zullen nieuwe bankjes worden geplaatst met het idee dat er meer verblijfsruimte komt. Ook krijgen de kades nieuwe bestrating, de stoepen en paden zullen meer gelijkvloers worden. Ten slotte worden er extra bomen geplant en wordt een deel van de bomen vervangen. Bewoners Henk en Margreet van Dam zijn erg tevreden over de plannen. ‘De kades hebben slechte tijden gekend, ik ben blij dat ze er binnenkort mooi uit zullen zien en eindelijk echt bij de binnenstad zullen gaan horen.’