Lingeriewinkel Mooi Lingerie, gehuisvest aan de Vinkenburgstraat, viert deze week zijn 10-jarig jubileum. Op 5 december 2007 opende Mary van Dinther samen met haar man de lingeriewinkel, en inmiddels zijn ze niet meer weg te denken uit het centrum van Utrecht.

Tien jaar geleden ging er een droom in vervulling voor van Dinther toen ze de winkel opende. Mary werkte zo’n 20 jaar lang in de mode en lingerie, maar in 2007 wilde ze voor zichzelf gaan beginnen. Het begin was niet makkelijk en pas na drie jaar was er een goede basis gelegd voor hun succes. ‘Na onze start ben ik samen met mijn team wat trainingen gaan volgen tot Lingerie Styling Specialiste. Om het kwaliteitslabel te behouden, moet je voldoen aan strenge eisen ten aanzien van het verlenen van professioneel advies en service. Elk jaar komen dan ‘mystery shoppers’ je beoordelen’ aldus Mary.

De lingeriemarkt wordt ook wel de bodyfashionmarkt genoemd. Onder bodyfashion valt onder andere lingerie, onder- en nachtkleding, kousen en sokken, korsetten en beha’s. Uit onderzoek van Detailhandel uit 2014 blijkt dat de bodyfashion markt de afgelopen jaren te maken heeft gehad met een dalende omzet, maar deze daling neemt af. Ook neemt het consumentenvertrouwen toe waardoor wij Nederlanders meer gaan uitgeven in de bodyfashionmarkt. Dus met groeiende uitgaven, vertrouwen en interesse van de consument, zal de lingeriemarkt in Nederland aansterken.

Uit een ander onderzoek, van de AMFI, blijkt dat vrouwen nog steeds veel meer lingerie in de winkel kopen in plaats van online. Het ‘online-shoppen’ is veel populairder geworden en er wordt meer en meer online geshopt in plaats van in de winkel maar op het gebied van bodyfashion nog niet. Vrouwen geven aan dat ze liever in de winkel zelf de lingerie kopen, omdat ze het liefst een beha willen passen om de kwaliteit, pasvorm en ontwerp te voelen en te zien en hier ook persoonlijk advies over te krijgen.

Het speerpunt van Mooi Lingerie is advies. Vragen over welke kleur het beste bij de huidskleur past en welke beha het beste bij de lichaamshouding past worden vaak gesteld. ‘Het is zó belangrijk dat je goed geholpen wordt en aandacht krijgt. Als je een beha koopt, moet je wel deskundig advies krijgen’, zegt van Dinther.

Daarnaast heeft de lingeriewinkel een breed en trendy assortiment van topmerken als Prima Donna, Aubade en Marie Jo. ‘Met het aanbod proberen we ons te onderscheiden. Want we bieden naast een luxe collectie ook een uitgebreide basiscollectie voor jong en oud aan, met grote en kleine maten’ voegt van Dinther toe.

Om het jubileum met de klanten te vieren heeft de winkel een actie bedacht waarbij klanten bij besteding van een product van minimaal 29,95 euro, een knuffelsok uit de kerstboom mogen pakken met een cadeautje erin.