UTRECHT – We zien steeds meer invloeden van boeddhisme in Nederland. Veel mensen doen aan meditatie. Wat veel mensen niet weten is dat meditatie een van de boeddhistische gebruiken is om om te gaan met lijden. Hoe is het, om als boeddhist constant bezig te zijn met lijden?

“Ik ben al sinds 2012 geïnteresseerd in boeddhisme. Ik heb veel boeken gelezen van boeddhistische meesters en monniken. Toen ik later in Leiden ging studeren, vroeg een vriend me mee naar een groepsles over boeddhisme. In augustus 2015 ging ik naar Bonn en heb ik een meester ontmoet. Toen ben ik boeddhist geworden.”

Renzhuo Chen is 30 jaar oud en woont in Utrecht, net buiten het centrum. Ze werkt hier als bedrijfsjurist. Daarnaast is de aangesloten bij de Longquan Great Compassion monastery. Ze is er niet officieel bij aangesloten, maar gaat er regelmatig naar toe. “Ik hoorde in 2015 over de tempel. Ik ben een keer samen met twee vrienden gegaan en sinds dit jaar kom ik er vaker.”

Chen volgt lessen in boeddhisme. “Ik ben iedere dag bezig met boeddhisme. Ik volg elke dinsdagavond lessen genaamd ‘Preliminary practices’. Ik moet voor deze lessen voorbereiden door een les te bekijken online en een stuk te lezen uit dit boek”. Chen laat haar boek zien. “Daarnaast bid ik iedere dag. Boeddha is geen god, omdat hij niks heeft gecreëerd. Wel leert hij ons veel over de wereld. Ons doel is om zo wijs en genadig als hem te worden. Daarom is bidden een goede manier om zoals hem te worden.” Ze vertelt me dat er verschillende gebeden zijn, voor verschillende boeddha’s of meesters.

Lijden, en hoe je hiermee omgaat, is een belangrijk onderwerp voor boeddhisten. Ze geloven dat iedereen te maken krijgt met lijden. Rhenzuo leert hier veel over in haar lessen. “Je kan op verschillende manieren omgaan met lijden. Ten eerste kan je bidden. Je bidt dan bijvoorbeeld naar boeddha, je vraagt hem bijvoorbeeld om je wijsheid te geven en je te helpen.”

“Daarnaast stel ik me voor dat ik lijd voor anderen. Ik lijd niet alleen voor mezelf maar ook voor hen.” Meditatie is dus ook een manier om om te gaan met lijden. “Een methode om te mediteren die ik onlangs heb geleerd is je heel erg concentreren op één punt. Als je afgeleid raakt door iets, focus je je weer op dat object. Je probeert je hart meer ruimte te laten innemen. Als je je hart vult met ruimte, kunnen slechte en goede emoties je niet meer beïnvloeden. Je realiseert je dat je groter bent dan je gedachtes.” Hoe vaak Chen mediteert is onregelmatig, maar op dit moment bijna iedere dag.

Moet je ook leren omgaan met je goede emoties? Ja, zegt Chen. “Je moet je niet laten leiden door je emoties. Als je te gehecht raakt aan blijdschap, zal je ongelukkig zijn als je niet meer blij bent. Als je bijvoorbeeld heel blij wordt van ijs, en je iedere dag denkt aan hoe graag je ijs wil eten, word je blijdschap opeens omgezet in lijden.” Dit betekent niet dat je geen emoties meer wil voelen als boeddhist. Het doel is om je niet door je emoties te laten lijden. “Als iemand zich laat lijden door zijn emoties, is een slaaf aan zijn emoties. Je wil je emoties niet de controle over je laten hebben. Je moet leren je emoties te laten komen en gaan. Hoe meer je ze wil controleren, hoe meer controle ze hebben over jou.”