UTRECHT – ”Ik zie mezelf als een smoothie, met allemaal verschillende ingrediënten’’, zegt de Amsterdamse rapper Yung Nnelg wanneer hij wordt gevraagd zijn muziekstijl te omschrijven. Hij is te gast bij Fullscreen, een video-avond ter ere van de opening van een nieuwe expositie in poppodium EKKO.

Vanaf 1 juni is bij EKKO de expo genaamd ‘’hiphop en esthetiek’’ te bezichtigen. Op diezelfde avond is er een speciale hiphopeditievan Fullscreen, een initiatief van muziekjournalist Job De Wit. Samen met rapper Yung Nnelg tonen ze Nederlandse en Amerikaanse hiphopvideo’s aan het publiek. In het kleine zaaltje bij EKKO is er een groot scherm opgesteld, en enigszins ongemakkelijk schuifelen de bezoekers op de houten bankjes tegen elkaar aan om alles goed te kunnen zien. De Wit en Nnelg zitten zelf aan de zijkant van het podium in luxe stoelen, waardoor het direct duidelijk is dat zij het hoofdonderwerp van de avond zijn.

Wanneer de klok half negen slaat in EKKO zit rapper Yung Nnelg in het restaurant echter nog aan een maaltijd. De keuken van EKKO smaakt Glenn Ascenscion, de echte naam van Nnelg, duidelijk goed en dus begint de avond iets later dan de afgesproken tijd. Dit is bij rappers geen uitzondering, dus het publiek stroomt zelf ook wat laat binnen. Alhoewel er twee jonge fans van Yung Nnelg plaats nemen op de eerste rij bestaat het aanwezige publiek voornamelijk uit wat oudere studenten. Yung Nnelg zelf is als rapper voornamelijk bekend van het uit de Bijlmer afkomstige hiphopcollectief SMIB, en timmert inmiddels solo aan de weg met zijn onlangs uitgebrachte debuutalbum.

Wanneer De Wit aankondigt dat de eerste video die bekeken zal worden het nummer BBB van Bokoesam is, kan een meisje uit het publiek haar vreugde niet bedwingen en uit ze een half onderdrukte vreugdekreet. Tussen de vijf Nederlandse nummers die getoond worden zitten minder bekende en gevestigde namen. De symboliek van de video’s wordt besproken om zo het publiek te prikkelen op een andere manier naar een video te kijken.”Banaan, boek, bodybuilder. In de hele clip gaat het om woorden met de B’’, zegt De Wit. Op die manier ziet het publiek dat de clip van BBB meer inhoud heeft dan op het eerste gezicht.

”Ik was zelf 15 in 1986, dat was een belangrijk jaar voor de hiphop. Sindsdien ben ik het gaan volgen’’, zegt De Wit wanneer we bij het Amerikaanse gedeelte zijn aangekomen. Hij legt vervolgens uit hoe het idee van Fullscreen is ontstaan. ”Dit project is eigenlijk ontstaan uit een blog. Ik blogde een tijdje over muziekvideo’s, en dit heb ik zo’n drie jaar volgehouden. Op een gegeven moment was ik ineens de enige muziekvideo-expert van Nederland en werd ik gevraagd voor een filmavond. Zo is dit ontstaan.’’ Het publiek tikt met de voeten mee op het ritme van de beats en stelt ook enkele vragen over de clips.

De laatste vier clips die getoond worden zijn allen van Yung Nnelg, die hierbij zelf een verhaal kan vertellen. Nnelg is op het begin van de avond weinig spraakzaam, maar wanneer het over zijn eigen videoclips gaat wordt hij wat opener. Hij verteld over het videoproces van zijn tweede clip. ”We hadden geen geld, dus vroeg ik gewoon aan een vriend met een goede camera of hij wilde helpen. Van niets iets maken, dat is echt hiphop. Veel mensen zeiden dat de clip niet klopte, maar ik geloofde in de video en ging mee met de flow. Uiteindelijk heb ik er veel aan gehad.” Het is echter al snel tien uur, en dan staat alweer het volgende hiphop-evenement op het programma in het enige zaaltje dat EKKO heeft.

Nnelg wilt graag nog een laatste video laten zien, maar de organisatie laat dit niet toe. Wanneer de rapper echter met smekende ogen en biddende handen een laatste oproep aan de leidinggevende doet mag hij toch nog de clip van zijn nummer Forrest Gump tonen. Daarna neemt De Wit haastig afscheid van het publiek. Na het bekijken van 14 hiphopvideo’s is het aan het publiek om op te maken wat ze gedurende de avond hebben opgestoken, maar voor de twee jonge fans kan de avond in ieder geval niet meer stuk. Zij hebben namelijk een foto met hun grote idool gescoord, en keren dolblij huiswaarts.