Services zoals Thuisbezorgd, Deliveroo en UberEats worden steeds populairder. Volgens het CBS is in 2018 de omzet van de horeca met 6,8 procent gestegen vergeleken met 2017. Bezorgen heeft hier veel mee te maken. Alleen al in de Utrechtse binnenstad heb je voor bijna elke keuken meer dan 10 restaurants die thuisbezorgen.

Het bezorgen van eten zorgt ervoor dat mensen makkelijker beslissen om niet te gaan koken na bijvoorbeeld een drukke werkdag. Daarbij heb je veel om uit te kiezen en hoef je er niet veel moeite voor te doen. Veel consumenten willen graag tijd besparen.

”Bezorgen zorgt zeker voor een extraatje”, vertelt Anneke, medewerkster van Frites Atelier. ”In de eerste week nadat we begonnen met bezorgen, werd het een gekkenhuis. Mensen die bijvoorbeeld de Thuisbezorgd app hebben, krijgen een melding over nieuwe eettentjes die bezorgen en proberen het dan uit”. Dus naast extra opbrengst, zorgt zo’n app ook voor meer publieksinteractie en reclame.

Of je dit winst kan noemen, betwijfelt Anneke. ”Er zitten natuurlijk extra kosten aan verbonden om je bij Deliveroo en Thuisbezorgd aan te melden, dus een groot percentage gaat naar hen”. Restaurants plaatsen regelmatig acties op de apps om weer uit te blinken tussen alle opties.

“Cijfers over hoeveel eten er onderweg wordt gekocht, zijn er niet,” vertelt Thijs Geijer van ING. “De AH to Go op het station valt bijvoorbeeld onder retail en niet onder horeca”. Het koopgedrag neemt toe.

Het CBS meldt ook dat vooral fastfoodrestaurants het meest in omzet stijgen. Er is meer vraag naar eetgelegenheden. In het laaste kwartaal van 2018 is de omzet voor fastfoodrestaurants met 3,2 procent gestegen ten opzichte van het derde kwartaal. Nu ook steeds meer grote namen zoals McDonalds en KFC gaan bezorgen, lijkt dit percentage alleen nog maar te stijgen.