UTRECHT - In de week voor de verkiezingen loopt utrechtcentrumoost.hu.nl mee met campagnes van politieke partijen in Utrecht. Politieke partijen voeren hun campagnes op verschillende manieren, maar hoe gaat dat nou precies in z'n werk? Vandaag: op campagne met GroenLinks.

Op de Cambridgelaan op de Uithof lopen 5 jonge mensen in groene jassen. “Hey het GroenLinks leger!” grapt een voorbijganger. De groep vrijwilligers moet lachen en er wordt gevraagd of hij gaat stemmen. De man vertelt dat hij Groenlinks gaat stemmen en hij blij is met de groei die de partij doormaakt sinds de komst van Jesse Klaver. De relatief jonge groep mensen is goed gestemd ondanks de kou. Het is tijd om stemmen te winnen voor hun partij. De positieve peilingen werken motiverend voor de vrijwilligers, maar de strijd is nog niet gewonnen. De campagne avond van GroenLinks is begonnen.

“GroenLinks voert naast flyeren ook actief campagne met huis-aan-huis acties. Bij deze acties bellen we aan bij mensen thuis om vervolgens met de mensen in gesprek te gaan over de verkiezingen”, aldus Femke Nijsse, één van de coördinatoren van de campagne van GroenLinks in Utrecht. Vaak begint zo’n gesprek met de vraag: “Ga je stemmen 15 maart?” Hierbij krijg je vaak al snel te maken met 3 veelvoorkomende verschillende soorten mensen als campagnevoerder voor GroenLinks: de enthousiaste mensen die eigenlijk al snel vertellen dat ze al van plan waren om op GroenLinks te gaan stemmen, een rechtse stemmer die soms fel kan reageren en de twijfelaar.

Dit laatste is het meest interessant voor de campagnevoerders. Al na de eerste tien huizen hebben ze het al zo’n drie keer gehoord: ik twijfel tussen D66 en GroenLinks. “Op dat moment proberen we vooral de kiezer te informeren over wat de verschillen zijn tussen de partijen, we willen niet per se mensen helemaal om praten maar informeren en het liefst natuurlijk ook enthousiasmeren voor onze partij”, verteld Nijsse. “Bij huis aan-huis acties kan je ervoor zorgen dat je mensen bereikt die niet haastig en onderweg zijn, bovendien kan je goed bijhouden welke huizen al geweest zijn, zodat je mensen niet meerdere keren hoeft te storen”

Na een uur langs de deuren te zijn gegaan wordt er even kort een pauze gehouden en gesproken over hoe het gaat. Het valt op dat er in de studentenflats op de Uithof veel studenten thuis zijn en veel hiervan ook open staan voor een gesprek. Één van de leukste reacties?  “Nadat we een erg leuk en inhoudelijk gesprek hadden gehad kwam een meisje nog achter ons aan rennen nadat ze eigenlijk al de deur dicht had gedaan, ze wilde ons nog koekjes geven en succes wensen!” Maar behalve leuke reacties zijn er ook minder leuke: “Het komt heel zelden voor maar heel soms lijken mensen zich onveilig te voelen als je huis-aan-huis komt. Dit leidt tot reacties waarbij mensen vragen waarom we ze storen of ze zeggen dat het illegaal is om langs de deuren te gaan”, aldus Nijsse.

Bij de huis-aan-huis campagne valt op dat alle vrijwilligers bijhouden welke huizen ze hebben bezocht in een app. Hierbij vullen ze niet alleen in dat ze er zijn geweest. Maar ook of de persoon enthousiast reageerde, of hij/zij gaat stemmen en zo ja op welke partij en welke thema’s er belangrijk worden gevonden. Dit zorgt ervoor dat de partij naast reclame langs de deuren ook nog een database met meningen aanlegt.

Tegen half 10 krijgen alle vrijwilligers een berichtje in een groepschat, de campagne zit er voor vanavond op. Iedereen verzameld zich weer bij het huis van Femke Nijsse en er wordt teruggekeken op een avond met veel enthousiaste reacties van de Utrechtse studenten. Maar tegelijkertijd wordt er ook vooruitgekeken naar de laatste dagen tot 15 Maart. Er volgen nog een aantal dagen van campagne en de verkiezingen zijn nog niet gewonnen.