Natascha de Rooij (39) zat op het terras toen zij een bittergarnituurtje wilde bestellen. Echter kon zij bijna alleen uit vlees kiezen. Vlees gemaakt van dieren die jarenlang slecht worden behandeld, en na drie seconden genot alweer verorberd zijn. Heerlijk zo'n bitterbal, maar dat kan ook anders dacht de Rooij bij zichzelf. Dit moment is inmiddels zes jaar geleden, het begin van een project dat uiteindelijk moet leiden tot het opzetten van de grootste veganistische supermarkt van Nederland.

Het is inmiddels 30 dagen geleden dat de crowdfunding voor vmarkt (vegan food markt) is begonnen. Op dit moment draait de winkel al twee jaar, maar zijn haar producten alleen nog online te verkrijgen.

Toen de Rooij ongeveer zes jaar geleden de omslag maakte naar een veganistische leefstijl viel het haar op dat er in Den Haag en Amsterdam al veel veganistische producten te verkrijgen waren, maar dat dit in Utrecht nog niet het geval is. Ze besloot dat ze niet langer al haar producten online wilde bestellen, maar dat ze de producten in eigen handen wilde hebben. Dit was het begin van de webshop. De Rooij: “Je zou verwachten dat je bij het opzetten van zo’n webshop, slechts vrienden en familie je producten komen afnemen. Het tegendeel was echter waar, in de eerste week al had ik onbekende mensen die mijn producten kwamen afnemen.

Op de vraag of de Rooij het gevoel heeft over veganistisch eten populairder wordt, antwoord ze het volgende: “ja dat denk ik wel, steeds meer supermarkten gaan veganistische producten verkopen. Alleen breiden ze hun assortiment niet ver uit, vaak als er nieuwe producten bijkomen, gaan ander veganistische producten de schappen weer uit”. De Rooij heeft vier verschillende groeistrategieën voor haar supermarkt bedacht. In ieder geval wil ze dat er een lunchroom in de supermarkt komt, in samenwerking met koks die veganistische maaltijden klaarmaken. Als de lunchroom een succes wordt zou ze het liefst door de stad nog meerdere lunchrooms opzetten: “maar eerst eens kijken of dit loopt”. Ook zijn er plannen voor het produceren van eigen producten: “helaas zijn we daar nu nog te klein voor, maar in de toekomst zijn hier zeker plannen voor”. De supermarkt moet toegankelijk en betaalbaar voor iedereen worden. Veganistische producten kunnen soms namelijk duur zijn: “een product op basis van cashewnoten of amandelen is erg duur, maar een product op basis van rijst daarentegen is weer veel goedkoper”. Het idee is dat de supermarkt betaalbaar en toegankelijk is, maar wel kwalitatief goede producten verkoopt. Op dit moment werkt ze vooral samen met zowel grote vegan merken als Violife, Daiya, Wheaty, Bedda, Simply V als kleine startup bedrijven in Nederland.

De Rooij volgt zelf ook de gehele vegan-lifestyle, waarbij ze ook geen kleren en schoenen draagt van dierlijke materiaal. De Rooij: “als jij schoenen besteld bij Zalando kun je heel makkelijk zien van wat voor materiaal het gemaakt is. Ik denk dat het goed is, dat als je het gebruik van dierlijk materiaal/ dierlijke producten kunt vermijden, dat je dit ook doet”. De Rooij weet nog niet of ze in de supermarkt uiteindelijk ook vegan kleding, schoenen of huishoudelijke spullen wil gaan verkopen. Dit moet allemaal nog bekeken worden, de supermarkt moet er eerst nog komen. De crowdfunding is namelijk nog bezig. Op dit moment zijn er nog 26 dagen te gaan en is 83 procent van het gewenste bedrag opgehaald. De Rooij: “de laatste paar dagen gaan ontzettend spannend worden. De laatste lootjes, om te kijken of het plan ook daadwerkelijk door kan gaan.”