De servicelijnen van supermarkten overbelasten met één doel: alleen nog maar duurzame melk in de schappen van de grote supermarkten. Dat is wat Milieudefensie vandaag wil bereiken met de actie die plaatsvindt voor het stadhuis in Utrecht. Er is een pop-up callcenter opgezet waar een belpanel aanwezig is om de supermarkten plat te bellen.

Aan het belpanel, voor het stadhuis in Utrecht doen veel mensen mee. Ook doen er een aantal bekende Nederlanders mee in de hoop op deze manier een groot aantal mensen te bereiken. Vincent Bijlo en Floris Bosma zijn bijvoorbeeld onderdeel van het belpanel en zijn druk bezig met het bezetten van de servicelijnen van supermarkten. Het gaat hierbij om de zes grote supermarktketens: Albert Heijn, Jumbo, Aldi, Coop, Lidl en Plus. Ook de facebook- en twitterpagina’s van de supermarkten worden overvallen met berichten omtrent dit onderwerp.

“Er is meer mis met de melk dan dat er op het eerste gezicht gedacht wordt”

Doel van de actie is om alleen nog maar duurzame melk in de supermarkten te krijgen. Dit is van groot belang volgens Milieudefensie. “Er is meer mis met de melk dan dat er op het eerste gezicht gedacht wordt” zegt de woordvoerder van Milieudefensie. De melkkoeien krijgen importsoja te eten uit Zuid-Amerika en hiervoor wordt veel oerwoud gekapt. De schuld ligt voornamelijk bij de supermarkten die de boeren te weinig betalen voor de melk die zij leveren. De boeren hebben hierdoor niet de bestedingsruimte om duurzame melk te produceren. Supermarkten maken al ruim tien jaar flinke winst met de melk die zij verkopen en hoewel de prijs van melk hetzelfde is gebleven krijgen de boeren steeds minder betaald.

Milieudefensie eist dan ook dat de supermarkten 6 cent per liter meer af gaan staan aan de boeren waar zij van inkopen zodat de boeren duurzame melk kunnen produceren en leveren. Indien dat doel bereikt wordt zou het betekenen dat er alleen nog duurzame melk in de schappen komt.