Drukte en chaos in de hallen van Hoog Catharijne. Het is vandaag Black Friday, de dag dat er enorme kortingen zijn in bijna alle winkels. Deze dag is overgevlogen vanuit Amerika, waar de dag bekend staat om te beginnen met hun kerstaankopen. De kortingen leiden in Utrecht tot veel mensen, lange rijen in de winkels en in Hoog Catharijne hebben ze dit jaar een speurtocht en een XXL-flipperkast neergezet.

Bij de flipperkast kunnen mensen diverse prijzen winnen. Om 15.00 gaat de flipperkast open en de rij is dan al aardig lang.  Mensen kijken hun ogen uit, die flipperkast is immens groot. De vraag is dan nog wat er te winnen valt…!

Er zijn ook een aantal gouden ballen verstopt overal in Hoog Catharijne. Degenen die de ballen vinden, maken bij de flipperkast kans op megaprijzen. Wat blijkt.. De ballen zijn makkelijk te vinden! Na tien minuten staan al twee mensen in de rij met een gouden bal in hun hand. Maya van 25 is de eerste die een grote prijs kan winnen: ‘Ik vond hem hier een paar meter vandaan in de plantenbak! Ik zag een van de organisatoren de bal erin leggen, dus ik rende er snel op af!’. Ze wint uiteindelijk een overnachting in het Hilton hotel. Dat zou de 24-jarige Timo samen met zijn vriendin ook wel willen. Zij hebben de andere gouden bal gevonden. De plantenbak is een goede plek om te zoeken blijkt. ‘In een plantenbak onder een kerstversierinkje lag de gouden bal, niet eens zo onopvallend!’

Ook staan er anderen in de rij die geen gouden bal hebben gevonden. Drie vrienden van vijftien zijn vandaag speciaal langs Hoog Catharijne gegaan om de flipperkast te spelen. ‘We hopen op iets van Balr, dat zou wel vet zijn. Maar het is gewoon lachen om mee te doen.’ zegt Max van vijftien. De rij wordt steeds wat langer, mensen kijken ook mee vanaf een verdieping boven de flipperkast. Een enthousiaste presentator vraagt de mensen voordat ze mogen ‘flippen’ hoe ze heten, hoe oud ze zijn en waarom ze hier zijn. Op een leuke manier worden de kandidaten geïntroduceerd. Degenen die wat winnen, krijgen van alles. Het kunnen kortingen zijn, schoenen, wat drinken bij een eettent of een make-up cursus, zoals de veertienjarige Timo wint!

De organisatoren van het flipperkast event staan vol trots te kijken. ‘We hebben dit vorig jaar al gebouwd, Hoog Catharijne wilde een spel om het publiek kennis te laten maken met alle bedrijven die hier zitten. Met de flipperkast winnen mensen prijzen en maken ze kennis met de verschillende ondernemingen. De marketingcampagne van Hoog Catharijne is ‘Let’s play’, dat staat voor dat er altijd wat te doen is in het winkelcentrum.’ vertelt een van de organisatoren.

De winkels konden zelf prijzen aanleveren voor de flipperkast. Zij konden zelf bepalen in wat voor mate ze de prijs aanbieden. Tot 20.00 kan er geflipperd worden.

De vijfentwintigjarige Maya wint een overnachting in het Hilton hotel
Foto: Fien van Snippenberg