De problemen op juridisch gebied tussen aannemersbedrijf BAM tegen de gemeente en provincie Utrecht lijken te worden verbeterd. Dat werd gisteravond vermeld bij een informatiebijeenkomst in het provinciehuis.

Bert Coenen is projectdirecteur van de Uithoflijn en liet weten dat er hoogstwaarschijnlijk een oplossing komt tussen BAM en de twee overheden. Ze hebben al een tijdje een conflict over de kosten voor het aanpassen van het spoorviaduct Vaartsche Rijn. Daarnaast botsen de partijen ook over verkeerd geleverde spooronderdelen en andere problemen over de levering.

Begin februari wordt er meer bekend over een overeenkomst waarbij de oplossingen voor de problemen worden vastgelegd. Wanneer er akkoord wordt gegaan met de overeenkomst, worden de lopende conflicten en rechtszaken voorkomen. Over de problemen met de spooronderdelen loop op dit moment nog een rechtszaak, maar zodra de handtekeningen onder het akkoord staan, gaat dat van de baan.

Volgende week woensdag krijgt de gemeente Utrecht de kans om hun wensen naar voren te brengen aan het kabinet op het gebied van mobiliteit en wonen. Op de agenda staat bijna niks, omdat het een gelegenheid is om te praten over projecten die nog niet zijn meegenomen in het infrastructuurfonds. Dat is het geld dat de overheid beschikbaar stelt voor zulke projecten. Op dit moment is de pot grotendeels leeg, waardoor geld op een andere manier gefinancierd moet worden als de subsidie op korte termijn nodig is. Utrecht gaat mogelijk praten over de Uithoflijn. Ze onderzoeken of de tram ook ondergronds kan. Daarnaast wil Utrecht een extra intercity station.

Tram rijdt december 2019

Zoals de plannen er nu uit zien, gaat de tram in december 2019 rijden. Tijdens de bijeenkomst vertelde de projectorganisatie van de Uithoflijn dat er nog steeds vanuit wordt gegaan dat de tram met 85 procent zekerheid in dit jaar gaat rijden. In februari starten de proeven over het functioneren van de tram op bepaalde trajecten. Een maand later worden die testen nog eens gedaan, maar dan over de hele lijn. Eerder werd bekend dat er bij de bouw van de Uithoflijn problemen waren met het veiligheidssysteem. De software werkte bij de kruising met de Koningsweg nog niet goed, waardoor de tram met een lagere snelheid moet oversteken. Bij de proeven die gaan plaatsvinden is een voorwaarde dat op het hele traject wordt voldaan aan de veiligheidseisen. Het is niet duidelijk of dat het geval is.