De nieuwe tram naar de Uithof is bijna klaar voor gebruik. Toch kan de Uithof-lijn nog een drastische verandering ondergaan. De provincie Utrecht heeft namelijk plannen of lijn 22 om te toveren toch een heuse 'Nijn-lijn'. Ron van Dopperen, communicatieadviseur openbaar vervoer voor de provincie Utrecht, vertelt meer over dit idee en de plannen.

Hoe is het idee voor een Nijntje-tram ontstaan?

De aanleiding was de publiciteit die uit China kwam, maar je ziet natuurlijk ook dat het konijn ontzettend populair is. In een metro in een Zuid-Chinese stad is Nijntje gebruikt om de nieuwe metrolijn aan te kleden en helemaal te versieren. We kennen het konijn natuurlijk al als enorme publiekstrekker voor de stad en de provincie Utrecht. Ook weten we dat toen het Dick Bruna huis werd geopend in Utrecht, we een speciale buslijn hebben geïntroduceerd naar het Dick Bruna huis toe. De bus werd toen aan de buitenkant helemaal versierd met het konijn en dat werkte toen heel erg goed. In die zin dat er heel veel bezoekers op het Dick Bruna huis aankwamen en die pakte ook de bus. Dan heb je een voordeel voor het openbaar vervoer en natuurlijk voor de toeristische attractie, het Dick Bruna huis. Dus we weten eigenlijk al wel dat het een enorm goede promotie is voor de stad, provincie en het openbaar vervoer.

Is het de bedoeling dat de tram alleen voor de Uithof-lijn gebruikt zal worden?

Het idee is nu om het te koppelen aan lijn 22, de nieuwe Uithof-lijn.

Hoe zal het Nijntje-thema helpen om de Uithof-lijn te promoten?

Los van al die studenten die vooral gebruik maken van die nieuwe tram, is het konijn internationaal bekend. Dus interessant ook voor buitenlandse doelgroepen in het openbaar vervoer. Ook voor zakelijk gebruik zijn ook steeds meer werknemers die ook soms uit het buitenland komen, buitenlandse bedrijven die zich vestigen op het Utrecht Science Park, en ook die willen we heel graag gebruik laten maken van het openbaar vervoer. Daar kan Nijntje ons bij helpen.

Dus het is vooral bedoelt voor de buitenlandse doelgroepen? 

Los van de buitenlanders heeft eigenlijk iedereen die iets heeft met Utrecht, ook wel wat met dat konijn. Het werkt denk ik twee kanten op. Het is heel interessant voor mensen die vanuit het buitenland komen, als promotie voor Utrecht en het openbaar vervoer, maar ik denk dat ook heel veel Utrechters zelf het concept heel gaaf zouden vinden om in zo’n tram te zitten met het Utrechtse konijn erbij.

Zal de tram gebaseerd zijn op de Nijntje-metro in China of gaat het een geheel origineel idee worden?

Daar zijn we zelf ook nog heel benieuwd naar. Het zit nu nog in de ideefase, dus we hebben nog geen ontwerpen. Om dit soort dingen te realiseren, nog even los van de kosten, moet je ook kijken naar de rechten natuurlijk. Het konijn wordt goed beschermd. De beeldrechten van Nijntje liggen bij de erven van Dick Bruna. We zullen ook met hen in overleg moeten of zij het een leuk idee vinden. We hebben Nijntje ook wel eens eerder op de buitenzijde van bussen gedaan, maar nog niet aan de binnenkant. Ik vind het persoonlijk wel heel interessant om te kijken of dan ook ín de trams er een echte ‘Nijn-lijn’ van gemaakt zou kunnen worden.