‘Sjoprz’ start met een nieuwe online boodschappenservice in Utrecht. Via de app en website van het bedrijf konden gebruikers al hun boodschappenlijstje invullen en kijken welke supermarkt in de buurt het goedkoopst was. Met de pilot, die is ingegaan op 24 november, bezorgt ‘Sjoprz’ de boodschappen ook gelijk aan huis. Utrecht is de eerste plaats in Nederland waar het concept wordt aangeboden.

De oprichter van ‘Sjoprz’, Gaspard Jaspars, noemt zijn boodschappenservice ‘het nieuwe boodschappen doen’. In 2015 merkte Jaspars dat hij met zijn gezin van vier kinderen ontzettend veel geld kwijt was aan boodschappen. Hier wilde hij op besparen en hij startte met ‘Sjoprz’ een onafhankelijke prijsvergelijker. Volgens Jaspars geeft een gezin met twee kinderen ongeveer negenduizend euro per jaar aan boodschappen uit. ‘’Daar kan 20 tot 30 procent op bespaard worden.”

Hoe werkt het?

Boodschappen kunnen handmatig in de app worden opgezocht, maar producten die je nog in de kast hebt staan kunnen via de app ook worden gescand. ‘Sjoprz’ onthoudt deze producten en stuurt een melding wanneer deze in de aanbieding zijn.

Naast het vergelijken van prijzen kan ‘Sjoprz’ ook de voedingswaarden van producten vergelijken. Zo kun je bijvoorbeeld zien welk product de minste calorieën bevat, welke de meeste eiwitten heeft, of welke het minste zout bevat.

Dit is het nieuwe boodschappen doen.

Doordat je een lijst met favorieten kunt invoeren en je boodschappenlijstjes van vorige week kunt terugzien, is het maken van een nieuw lijstje weinig werk. Wanneer deze klaar is, wordt per product aangegeven wat de prijzen zijn in jouw favoriete supermarkten. Vervolgens kan er per supermarkt een lijstje worden gemaakt. Zo heb je de altijd de goedkoopste boodschappen.

Naast de besparingen op boodschappen door aanbiedingen en het kiezen van de goedkoopste supermarkt, heeft ‘Sjoprz’ zogenaamde ‘Sjopdealz’. Dit zijn cashback-acties, exclusief voor gebruikers van ‘Sjoprz’. Door een foto te maken van je kassabon krijg je dan je geld terug.

De nieuwe functie van ‘Sjoprz’ waarin je boodschappen gratis thuis kan laten bezorgen, is beschikbaar bij een aankoopbedrag vanaf veertig euro. Daarnaast ontvang je tot en met 10 december een welkomstkorting van tien euro.

Zijn er ook nadelen?

‘Sjoprz’ klinkt als een erg goed systeem. Hier zitten echter wat haken en ogen aan. De Consumentenbond deed een steekproef en constateerde hieruit dat de prijzen die ‘Sjoprz’ aangeeft niet altijd kloppen. Vooral bij de supermarkten die geen eigen webshop hebben, gaat
het vaak mis.

De vele toeters en bellen moeten worden weggelaten.

Eigenaar Gaspard Jaspars reageerde op de kritiek, maar meldde dat hij weinig aan de niet kloppende prijzen kan doen: ‘’Wanneer supermarkten lokaal met dynamische prijzen gaan werken, is dat niet goed mee te nemen. Dat krijgen wij niet voor elkaar, maar dat gaat maar om een klein gedeelte en altijd op de fysieke locatie.”

De Consumentenbond meldt daarnaast dat zij de app van ‘Sjoprz’ erg onduidelijk vinden: ”De vele toeters en bellen moeten worden weggelaten.” Het scannen van barcodes gaat ook erg moeizaam. Boodschappen invoeren in de app duurt daardoor een stuk langer.

Doorgroeien

Na Utrecht wil ‘Sjoprz’ in heel Nederland de boodschappen gratis thuis kunnen bezorgen. Op langere termijn wil het bedrijf ook drogisterijen en groothandels meenemen in het aanbod.