Fietsen wordt nu nog een stuk gezonder. Vanaf mei 2019 moeten snorfietsers op de rijbaan gaan rijden, luidt de nieuwe wetgeving. De genoemde wetgeving zal tussen de 580.000 en 880.000 euro gaan kosten. Maar wat betekend dat voor de fietser of de snorfietser?

Vanaf mei 2019 gaat de nieuwe wetgeving in voor snorfietsers. Dit houdt in dat alle snorfietsers op de rijbaan moeten gaan rijden. Een snorfiets is een bromfiets die niet harder mag rijden dan 25 km/u. Van oktober tot september worden er plannen gemaakt voor de benodigde op- en afritten, verkeersborden en handhaving. In november wordt er een verkeersbesluit genomen en van december tot januari 2019 worden er verdere voorbereidingen getroffen. Rond april zullen de verkeersplannen, die in oktober zijn besproken, uitgevoerd worden. Ook zal er een voorlichting op straat plaatsvinden om mensen van de nieuwe wetgeving in te lichten. In mei 2019 zal de wetgeving ook daadwerkelijk toegepast worden, dus dan moeten alle snorfietsen de rijbaan op bij de aangegeven fietspaden.

De gemeente werkt nauw samen met de belangenpartijen en willen zorgen voor een goede communicatie en publiekscampagne. Daarnaast moet de handhaving op orde zijn om te checken of de nieuwe wetgeving gevolgd wordt.

Een van de belangrijkste redenen dat de snorfietser van het fietspad af moet, is dat het zorgt voor vervuiling. Fietsers en voetgangers hebben te maken met directe blootstelling van de uitstoot van de snorfietsers. Met name als een snorfietser stil staat bij een stoplicht, is dit voor fietsers en voetgangers erg ongezond. Uit onderzoek is gebleken dat het verplaatsen van de snorfiets op de rijbaan een positief effect heeft op de uitstoot in de directe omgeving. De snorfietser is daarnaast een gevaar voor de veiligheid van de fietser. Als de wetgeving in gaat zijn snorfietsers ook verplicht om een helm te dragen als ze rijden op de rijbaan.

Om het onderzoek te financieren dat werd gehouden om te kijken of de veiligheid toeneemt als snorfietsers op de rijbaan gaan rijden, is er 100.000 euro vrijgemaakt. Voor de op- en afritten, borden en andere fysieke aanpassingen wordt tussen de 300.000 en 500.000 euro vrijgemaakt. Er komt extra handhaving gedurende een jaar om te zorgen dat de nieuwe wetgeving goed verloopt, dit gaat tussen de 100.000 en 200.000 euro kosten. De communicatie zal 50.000 euro kosten en dan is er ook nog 30.000 euro aan overige kosten. Deze kosten vormen de totale kosten van de nieuwe wetgeving.

Het is natuurlijk niet overal veilig voor een snorfietser om op de rijbaan te rijden. De gemeente heeft daarom een plan gemaakt waar snorfietsers de rijbaan op moeten, en waar ze op het fietspad kunnen blijven omdat ze anders hun eigen veiligheid in gevaar brengen.