Een paar weken geleden beloofde Hudson’s Bay groots af te trappen bij de opening van hun filiaal in Utrecht. Zo zouden er onder andere geldprijzen van tien tot vijfhonderd euro te winnen zijn. De aanslag op 18 maart hielp de plannen voor de feestelijke opening om zeep. Hoog Catharijne besloot dat het niet gepast was om na zo’n hevige gebeurtenis een vrolijk feestje te houden. Dat had een sobere opening tot gevolg.

Vlak voor het filiaal open ging, had zich voor de winkel een bescheiden groepje mensen verzameld. De deuren stonden al wagenwijd open, maar de beveiliging weerhield mensen ervan om voor de officiële aanvang naar binnen te gaan. Om tien uur ’s ochtends was het dan zo ver: men mocht naar binnen. Het dichtbevolkte groepje liep de begane grond op. Op dat oppervlak is er onder meer ruimte voor huidverzorging, tassen en damesschoenen. Links achterin is er nog een klein hoekje ingericht voor planten, met in het midden een grote, paarse dinosaurus.

De tweede verdieping is volledig ingericht met damesmode, lingerie en beenmode. De derde verdieping is gevuld met herenkleding. Op de bovenste etalage zijn er meerdere dingen te vinden, namelijk spullen voor in het huis, boeken, maar ook kindermode. Om de opening voor de kinderen wat op te leuken, stond er een Nijntje waar je mee op de foto kon.

Het personeel dat rondliep tijdens de opening was erg vriendelijk. Bij het minste of geringste stonden ze al in de startblokken om te hulp te schieten. Opmerkelijk was wel dat bij het woord membership (je kan member worden bij Hudson’s Bay en daar ledenvoordelen van genieten, red.) de medewerkers als tijgers op hun prooi doken. ‘Ik hoorde iets over membership?’ zei een jongeman die werkzaam is bij de winkel toen hij het woord bij twee klanten hoorde vallen.

Het was duidelijk dat de keten erg heeft geprobeerd om het vooralsnog aantrekkelijk te maken voor de mensen die naar de opening kwamen. Zo liep er een erg vrolijke, jonge meneer rond met een grote doos donuts van Dunkin’ Donuts – die niet veel verderop zit. De donuts hadden glazuur in de kleuren van Hudson’s Bay. Ook was er een 1+1-gratisactie voor een populair sokkenmerk. Dit werd goed aangegeven aan het begin van de winkel, maar vervolgens was het niet helemaal duidelijk waar deze sokken precies te vinden waren. De winkelmedewerkers schroomden echter niet om het helder uit te leggen.

Vanuit het winkelpubliek leek het enthousiasme niet al te groot. Zo vond de 50-jarige Gaby uit Utrecht het naar eigen zeggen niks. ‘Ik denk dat ik hier niet meer kom. Misschien nog een keertje met Sinterklaas.’ Wel vond hij het leuk bedacht dat Nijntje er stond.