Ik heb gesproken met Johanan Fraanje, medeoprichter van Splitt. Splitt is de allereerste betaalapp die gister de lucht in is gegaan, in Utrecht. Johanan, zijn twee broers en nog drie anderen zijn afgelopen jaar begonnen met het bouwen van de app. Een app die de ouderwetse vrienden pot gaat terugbrengen, maar dan digitaal.

Hoe zijn jullie erop gekomen om deze app te ontwikkelen?

“Wij zelf gaan vaak genoeg stappen of wat drinken met vrienden en lopen dan, net zoals vele anderen, altijd tegen hetzelfde probleem aan. Wanneer je met een groep bent en je gaat een paar drankjes doen is er meestal één iemand die rondjes haalt en betaalt. Je komt dan vaak in de situatie dat mensen wachten op degene die daarna het rondje gaat halen, ook al heeft iedereen een leeg glas. Vroeger legde iedereen gewoon dertig euro in, haalde iemand rondjes en werd er uit de pot betaald. Doordat nu alles met de pinpas wordt betaald, worden er ook veel minder rondjes gehaald. Dit is voor de horecagelegenheden ongunstig maar ook voor de gasten zelf vervelend, want uiteindelijk wil men dat iedereen een keer een rondje haalt wat in werkelijkheid vaak niet gebeurt. Dit wordt nu meestal geregeld via terugbetalen. Daar zijn apps voor. Maar veel studenten hebben niet zomaar 200 euro op hun rekening om voor te kunnen schieten. Met deze app is dat niet meer nodig.”

 

Hoe werkt de app precies? Werkt het alleen met automatische incasso of is er ook een terugbetaalfunctie beschikbaar?

“Je geeft in de app aan met hoeveel mensen je op stap gaat. Deze mensen voeg je toe aan een groep. Van de groep moet wel iedereen de app op zijn telefoon hebben geïnstalleerd. Er is dan telkens iemand die afrekent, het maakt niet uit wie. Wanneer diegene dan bijvoorbeeld tien biertjes afrekent (zeg dertig euro) gaat er bij iedereen in de groep automatisch drie euro van zijn rekening af. Iedereen kan dit in de app terugzien en krijgt een melding waarin staat hoeveel er van hun rekening wordt afgeschreven. Dit bedrag wordt om 9 uur de volgende ochtend afgeschreven. In het weekend gebeurt dit op maandagochtend om 9 uur. Splitt schiet dus het geld (als het ware) voor tot de volgende ochtend. Je rekent af door jouw telefoon tegen de telefoon van de medewerker van de uitgaansgelegenheid te houden. Dit gaat door middel van een QR-code die wordt gescand. Er hoeft maar één persoon van de groep dit te doen, het maakt niet uit wie, mits iedereen de app heeft en de groep dezelfde QR-code deelt. Wanneer er wordt afgerekend kan iemand de mensen in de groep aanklikken die meedoen met het rondje dat op dat moment betaald wordt. Wanneer mensen dus even niet meedoen met een ronde kan dat ook. Dan kan je diegene afvinken en betaalt hij niet mee.”

 

Hoe voorkomen jullie misbruik?

“Er zit per persoon een limiet per avond van vijftig euro. Wanneer iemand dit bedrag heeft opgemaakt krijgt diegene een melding dat hij óf vijftig euro moet overmaken via iDeal en weer met een ‘schone lei’ de avond door kan, óf dat hij geen geld meer uit kan geven via de app. Op deze manier kunnen wij voorkomen dat iemand honderden euro’s uitgeeft zonder dit op zijn rekening te hebben staan en beperken wij zo ons eigen risico. Wanneer iemand op een avond de vijftig euro helemaal opgebruikt en dit de volgende ochtend niet op zijn rekening blijkt te hebben, zullen wij deze persoon moeten melden dat hij geen gebruik meer kan maken van onze app.”

 

Is het voor iedereen en verschillende ‘devices’ beschikbaar?

“Ja, het is beschikbaar voor zowel Apple als Android.”

 

Wat onderscheidt jullie van andere betaalapps? Wat maakt het dat mensen gebruik moeten maken van jullie app?

“Er zijn tot op deze dag geen echte betaalapps. Je hebt apps waarin je kunt zetten wat de balans is tussen mensen en wat zij elkaar schuldig zijn en er zijn apps waarmee mensen elkaar kunnen terugbetalen. Met onze app kunnen mensen ter plekke afrekenen, wat Splitt de eerste echte betaalapp maakt. Jouw telefoon wordt jouw pinpas.”

 

Waarom starten jullie in Utrecht?

“Wij wonen en werken allemaal in Utrecht. Tenminste, zes van de tien wonen en werken in Utrecht. Wij kennen de horeca in Utrecht en veel horecazaken kennen ons ook, wat een groot voordeel is. Daarnaast is Utrecht ook gewoon een hele goede plek voor een ‘pilot’. Als het in Utrecht werkt kan je ervan uitgaan dat het overal in Nederland werkt.”

 

Wat is het voordeel voor de horecabedrijven?

“Ten eerste scheelt het hen heel veel tijd. Vaak als er groepen komen, komen zij na een leuke avond gehad te hebben met zijn allen aan de bar staan met de vraag of zij apart kunnen afrekenen. Dit kost ontzettend veel tijd en moeite. Ten tweede loopt de horeca redelijk wat fooien mis sinds alles digitaal is geworden. Vroeger gaf je een tientje en zei je “Laat die €1,80 maar zitten” omdat je het klein geld ook niet hoefde. Dit gebeurt niet meer sinds de pinpas er is. Met de app wordt ingesteld dat na elke ronde die wordt gehaald, mensen een melding krijgen van het afgeschreven geld met de vraag of zij hier vijftien cent fooi aan toe willen voegen. Het barpersoneel krijgt ook gelijk een melding in de app dat er fooi is toegevoegd. Dit is voor iedereen een heel klein beetje meer, maar voor de horeca uiteindelijk een grote opbrengst.”

 

Is het geen nadeel dat iedereen moet beschikken over de app? Zowel horeca als gast?

“Nee, ik denk het niet. Het zal wellicht even tijd kosten tot iedereen de app downloadt. Maar wanneer één iemand in een groep hem heeft zal het hopelijk snel gaan. Iemand met de app kan zijn vrienden uitnodigen, bijvoorbeeld via ‘Whatsapp’. Zij krijgen dan een linkje waarmee zij direct de app kunnen downloaden. Wat horeca betreft is David, iemand uit ons team, al zeer goed op weg. Inmiddels doen nagenoeg alle uitgaansgelegenheden in Utrecht mee. Ze zijn erg enthousiast.”