Na negen dagen is de spoorverdubbeling tussen Utrecht en Leidsche Rijn een feit. Het is het laatste deel van het project Randstadspoor, dat vijftien jaar heeft geduurd.

In de herfstvakantie reden er geen treinen, maar sinds vandaag is de eerste rit op de verdubbelde spoorwegen tussen Utrecht en Woerden een feit.

Dankzij de verdubbelde sporen hebben de sprinters en de sneltreinen nu ieder hun eigen spoor. Hiermee worden vertragingen voorkomen omdat treinen niet meer op elkaar hoeven te wachten. Een stuk meer mensen kunnen nu met de trein reizen; dat is een uitkomst gezien de groei in de regio Utrecht. De nieuwe dienstregeling zal in december van start gaan, dan wordt de tijdwinst doorgevoerd en ondervindt de treinreiziger daadwerkelijk voordeel.

Op de trajecten Utrecht-Breukelen, Utrecht-Woerden en Utrecht-Houten is het spoor verdubbeld. Er zijn zeven nieuwe stations gebouwd: Amersfoort-Vathorst, Tiel-Passewaaij, Houten Castellum en in Utrecht Terwijde, Leidsche Rijn, Vaartsche Rijn en Zuilen. Daarnaast is er ook gewerkt aan bestaande stations, waarbij Utrecht Centraal het meest opvalt.

Tussen Utrecht en Leidsche Rijn vinden er tot eind van het jaar restwerkzaamheden plaats. Dit levert geen hinder op voor de treinreiziger.