Het jaarlijks terugkerende ondernemersevent ‘The Impact Days’ vond dit jaar plaats op 15,16,17 november in Utrecht. In heel Nederland zetten ondernemers zich in om op een eerlijke en duurzame manier te werk te gaan. De ondernemers bedenken oplossingen voor bijvoorbeeld het maken van grondstoffen uit afval of duurzaam vervoer. Om Nederland bewust te laten worden van hoe het sociaal ondernemerschap te werk gaat, hebben gemeenten het initiatief genomen tot een landelijke bewustzijnscampagne genaamd The Impact Days. Gedurende de drie dagen vinden er verschillende activiteiten plaats. Deze worden georganiseerd door sociaal ondernemers, organisaties en gemeenten.

Naast het maken van grondstoffen en duurzaam vervoer, zetten de ondernemers zich in om arbeidsplekken te creëren voor mensen waarvoor het reguliere werk niet vanzelfsprekend is. Irma Heijnsdijk is een van de oprichters van ‘echtWaar’ in Utrecht.

Binnen in de werkplaats staan allemaal keramieken bekers, bakjes en kannen. De meeste zijn al gekleurd en hebben een plaatje van de Domtoren erop staan. Verder op tafel staan ook bekers die net uit de oven komen en is Irma verder bezig met het afmaken van de bekers.“Loes en ik hebben dit samen op 1 januari 2015 gestart, wij zijn de directeuren.” zegt Irma trots. Voor dat Loes en Irma ‘echtWaar’ hebben opgericht waren zij al bekend met keramiek. Loes was chef van een keramiekatelier van een zorginstelling waar Irma af en toe inviel. Irma heeft de kunstacademie afgerond en is toen als zzp’er aan de slag gegaan. “We zijn elkaar tegengekomen en hebben bedacht om zelf een atelier te openen en door te gaan waar de andere ateliers zijn gestopt”. Dat kwam ook vooral door bezuinigingen door de WNO (wet maatschappelijke ondersteuning), waardoor veel atelier moesten sluiten. “Toen zijn wij in dat gat gesprongen om die mensen die elders aan het werk moesten mee te kunnen nemen.” Vier jaar geleden bestond het team uit vijf mensen en zaten ze gevestigd op een kleine locatie op de Amsterdamsestraatweg. “We hebben daar een half jaar ingezeten en toen moesten verhuizen naar een grotere locatie.

Het is natuurlijk meer dan alleen het maken. Loes en Irma zijn voor van alles verantwoordelijk. “Je moet producten verzinnen, met de gemeente praten, sociale systeem van de cliënten begrijpen, huisstijl houden en dat is het leuke want we kunnen alles zelf doen, veel veelzijdigheid.” “Op dit moment werken er achttien mensen bij ons, onze werktijden zijn van 9 uur tot 16 uur.” De mensen die bij ‘echtWaar’ komen werken worden meestal door sociale buurtteams begeleid. “De teams weten dat wij hier zitten en laten de mogelijkheden zien. Het gaat hier om mensen die niet op een reguliere werkplek terecht kunnen. Mensen die hier werken komen vanuit allerlei hoeken waaronder psychiatrie, maar ook mensen met een verstandelijke beperking of met sociale problematiek. Het is erg breed.”

“We werken soms samen met bedrijven zoals het 50/50 project van het Leger des Heils.” Het project zorgt ervoor dat mensen die verder van de arbeidsmarkt staan, meer mee kunnen doen. “Het Leger des Heils levert de koffiezakken en wij maken daar tassen van en die verkopen ze weer in de winkel. De kerstpakketjes doen we ook samen met bedrijven. Daar zitten dan wat producten in van ons en ook lokale producten zoals kaas of chocolade. We hebben nu een opdracht voor het maken van tassen uit hesjes van een vervoersbedrijf. Het bedrijf wilt kerst geschenken en wij maken die uit de oude hesjes. Deze worden  niet geweven maar gewoon geknipt.”

Bij ‘echtWaar’ wordt veel gewerkt met textiel. Zo worden supermarkt tasjes in reepjes geknipt en geweven tot nieuwe tas. ”Alles wat je hier ziet is gerecycled.De hengels van de tasjes zijn gemaakt van leer of spijkerbroeken. Van de spijkerstof maken we weer tassen van of placemats en schorten. We hebben mensen die goed achter de naaimachine kunnen werken en ook mensen die dat juist niet kunnen. Zij weven dan weer, zo vult iedereen elkaar aan.” De materialen worden vooral door mensen uit de wijk geschonken.

 

Het proces van de keramieken bekers gaat iets anders. Irma leg uit hoe dat werkt: “De keramiek wordt in een mal voor een beker gegoten, dan moet het afgesneden worden en wordt het mooi schoongemaakt, dat moet met een natte spons. Dan kunnen ze de oven in. Dan moeten ze geglazuurd worden, dat doe je vier keer. Vervolgens gaan ze weer in de oven en moet het logootje er nog onder geplakt worden of nog een plaatje van de Domtoren, en als laatst moeten ze weer in de oven. Dan zijn ze echt klaar.” Op tafel liggen plaatjes van de Domtoren gemaakt door Tonneke die op de beker komen gedrukt, Tonneke is een van de mensen die hier werkt. Het hele proces duurt soms wel twee weken. “We verkopen onze spullen onder andere in de VVV, het centraal museum en meerdere winkels. In de VVV worden onze producten ook gekocht door toeristen. We hebben een tas hangen die in het speciaal in het Engels is vertaald.” Toen we begonnen wisten we dat we genoeg ingrediënten hadden om er wat moois van te maken, maar zoals het nu gaat hadden we niet verwacht.” vertelt ze.

Op 15 november is de Social Enterprise Day en dit jaar werd het gehouden in Utrecht. Een evenement waarbij grote organisaties, overheden, investeerders, scale-ups, studenten en professionals bij elkaar komen om samen te werken aan een betere toekomst. Dit jaar was het thema ‘Grow Up!