Men At Work Hoog Catharijne en De Rode Winkel hebben 21 Januari een Dutch Retail Storytelling Award in ontvangst mogen nemen op de Soulsalon te Amsterdam. LIVstores en WE Fashion hebben een mooie tweede prijs binnengesleept. De Awards zijn in het leven geroepen om vooruitstrevende retailers en winkelconcepten onder de aandacht te brengen die focussen op duurzaamheid en consumentenbeleving.

Men At Work Hoog Catharijne heeft de eerste plek veroverd in de categorie Men & Women. Dit is de enige winnaar die meer dan twee filialen heeft en een internationale winkelketen is. ‘Het is al fantastisch om genomineerd te worden, om dan ook nog de eerste prijs te pakken is geweldig. We strijden elke dag om onze bezoekers te verwelkomen in een schone en inspirerende winkel. Wij willen ervoor zorgen dat de klant passend advies en service krijgt en om dan beloond te worden met zo’n prijs is voor ons een mooie waardering.  Wij staan achter de visie van Men At Work en doen elke dag ons best om dit uit te dragen in onze winkel’, aldus de store manager Stephan de Jong. Dit komt ook terug in het verslag van de mysteryshopper: ‘Er wordt goed geluisterd naar de klant, en de klant merkt dat de medewerker trots is op het feit dat Men At Work duurzame kleding verkoopt.’ Dit filiaal zit sinds vorig jaar in Hoog Catherijne en was de eerste Men At Work in Nederland met het Start Something-Concept. Dit houdt in dat de beleving in dit filiaal centraal staat. Daarbij stimuleert de retailer samenwerkingen tussen lokale ontwerpers, artiesten en andere merken. Ook horen daar evenementen als workshops en exposities bij.

De Rode Winkel is uitgeroepen tot winnaar in categorie Denim. Daan Broekman, één van de eigenaren, vertelt enthousiast: ‘In deze tijd wordt er natuurlijk heel veel kleding gekocht bij fast fashion ketens, maar je merkt dat mensen het steeds belangrijker vinden om zich bezig te houden met duurzaamheid. Daarbij wil de consument ook goed geholpen worden. Daarom zijn we transparant over de herkomst van de kleding en investeren we in het personeel. Die krijgen bijvoorbeeld trainingen van merken zodat ze op de hoogte zijn van het verhaal achter de merken.’ De Rode Winkel is een familiebedrijf dat al 181 jaar en voor de zesde generatie meegaat. Met ruim 6500 broeken op voorraad en het grootste Levi’s assortiment van de wereld spant deze winkel de kroon als het gaat om spijkerbroeken. Volgens Broekman is de rode winkel echt een verborgen pareltje: ‘Niet veel mensen weten dat de grootste jeanswinkel van de wereld gewoon in Utrecht zit.’ In het rapport van de mysteryshopper staat beschreven: ‘De Rode Winkel heeft al een voorsprong bij binnenkomst, want de entree is opvallend en uniek, wat een warm en welkom gevoel geeft. De medewerkers zijn vriendelijk, proberen achter de wensen van de klant te komen en geven informatie over de producten.’

LIVstores is tweede geworden in categorie Klein & Zelfstandig. Dit betekent dat de eigenaar van de winkel zowel inkoper als verkoper is. De winkel onderscheidt zich van alle andere winkels door alleen maar duurzame merken te verkopen. ‘We nemen kleding af van ontwerpers die achter hun werk staan waardoor het lijntje kort is en we precies weten hoe de kleding gemaakt wordt’, vertelt eigenares Marjan Londeman. Ze had totaal niet verwacht dat ze in de prijzen zouden vallen: ‘We waren al vereerd met de nominatie. Nu hebben we een nieuwe uitdaging: eerste worden in onze categorie. We kunnen niet blijven stilstaan, we moeten om ons heen blijven kijken om onze klant constant te kunnen verassen. De klant staat bij ons echt centraal.’

WE Fashion heeft de tweede prijs binnengesleept in categorie Men & Woman. ‘We zijn uiteraard trots op het behalen van de tweede plek. De WE store in Hoog Catharijne is onze flagship store en in april van vorig jaar geopend. Om in zo’n korte tijd deze erkenning te krijgen is natuurlijk fantastisch.’ Aldus Liselotte van de Lustraaf-Johansen van WE Fashion. De winkel heeft een speciale WE-Academy ontwikkeld voor de werknemers. Het is een trainingsprogramma waar collega’s in teamverband worden opgeleid tot ‘store-stars’.

Goodbrandz, een agentschap voor duurzame merken, heeft vijf jaar geleden de awards geïntroduceerd om vooruitstrevende winkels te belonen en onder de aandacht te brengen. In de jury zat Cécile Scheele, eigenaresse van Goodbrandz en oprichtster van de Storytelling Awards, Edwin Belt, Branchespecialist Mode bij INretail en Carlo van de Berg, eigenaar van Mystery Review. In zeven verschillende categorieën werden tien genomineerden gekozen door deze vakjury en werden getoetst op klantvriendelijkheid, persoonlijke aandacht, consumentenbeleving, merkenkennis en duurzaamheid. Nadat de nominaties bekend waren kon het publiek stemmen en bij de drie winkels met de meeste stemmen kwam een mysteryshopper langs die het eind rapport maakte. Uit de scores van de eindrapporten kwam en eerste, tweede en derde plek.

‘67% van de retailers heeft nog onvoldoende aandacht voor merkbeleving en duurzaamheid’, komt uit onderzoek van Mysterie Review. Terwijl in dit zelfde onderzoek staat beschreven staat dat consumenten steeds meer willen weten over de duurzaamheid en de oorsprong van het product. ‘Dit is dan ook de reden dat we hier meer aandacht voor willen vragen’, aldus Cécile Scheele.

De prijs werd uit gereikt in De Soul Salon is Amsterdam. Het is de meest vooruitstrevende en duurzame modebeurs van Nederland waarbij meer dan honderd duurzame merken zich presenteren.