Anderhalve week geleden is de Croquetten Boutique geopend. De nieuwe winkel zit op de Bakkerstraat 7 in de Utrechtse binnenstad. De eigenaren zijn Brian Steevens en Desiree Stroes. ‘Het is onze eerste winkel, maar we verwachtten wel dat mensen er positief op zouden reageren.’

Wat is het idee van de zaak?

Het idee is om een product dat iedereen kent, in dit geval de kroket, op meerdere manieren aan te bieden in een nieuw jasje, dus met andere smaken dan mensen gewend zijn. Omdat mensen het toch aantrekkelijk vinden hebben we ervoor gekozen om het op een product te houden.

Trekken die ‘aparte’ smaken die jullie aanbieden mensen aan?

Ja, mensen vinden dat heel leuk je ziet wel dat we veel rundvleeskroketten en draadjesvlees kroketten verkopen. Toch zijn er wel mensen die voor andere smaken kiezen en die kunnen dat dan ook wel heel lekker vinden.

Welke kroket wordt het meeste verkocht?

De rundvlees- en de paddenstoel-pastinaak kroket zijn heel populair. Wij hadden niet verwacht dat de paddenstoel-pastinaak kroket zo goed zou gaan. Het is een aparte combinatie, maar mensen vinden het wel echt heel leuk en lekker.

Wat waren de verwachtingen toen jullie het concept van deze winkel bedachten?

Wij vonden het lastig. We wisten niet zo goed wat we moesten verwachten. Het is natuurlijk nieuw en het is ook onze eerste winkel. Maar we verwachtten wel dat mensen er positief op zouden reageren. Ook als je kijkt wat er verder nog in Nederland gebeurd. Dogma bijvoorbeeld op de Voorstraat die hebben ook maar een product (de hotdog) dat ze in meerdere vormen aanbieden en dat zie je best wel veel. Toen dachten wij nou dan doen wij dat ook.

Hoe ging de opening van de winkel?

Super goed, het was heel erg leuk. Mensen hadden al lang over ons gelezen, want het was al wel een tijdje bekend dat we kwamen. Iedereen was heel enthousiast en vond het leuk en veel mensen zeiden:’ We begrijpen jullie product.’ En ze vinden het leuk om te zien dat we het allemaal zelf maken in de keuken, dus er komt verder niets aan te pas, behalve de ingrediënten die we beschrijven. Dat kunnen de gasten erg waarderen.

Hebben jullie iets speciaals gedaan met de opening?

Nee we hebben niks speciaals gedaan het is onze eerste winkel, dus we dachten:’ We gaan gewoon de deuren openen en we kijken wel wat of het wordt of niet.’ Het eerste weekend hebben we het heel druk gehad. We moesten al een hoop bij maken. Dus dat is alleen maar een goed teken voor ons.

Waarom zijn jullie in Utrecht gaan zitten?

Wij wonen in Utrecht en wij waren eigenlijk op zoek naar een stad, maar Amsterdam vonden we nog te groot en te duur. Wat Utrecht ook aantrekkelijker maakt is dat het wel een stad is, maar met het dorpsgevoel. Iedereen kent en weet van elkaar, gaat op de koffie bij elkaar en dat sprak ons wel heel erg aan.

Denken jullie dat er voordeel is met die mond tot mond reclame?

Ja zeker, als ik zie hoeveel mensen hier komen. Heel veel mensen hebben over ons gelezen in De Utrechtse Internet Courant of kennen ons van horen zeggen. Dus dat is wel een voordeel en ook leuk om te horen.

Zitten jullie al te denken aan een eventuele uitbreiding?

Mocht het een succes zijn, iedereen vindt het leuk en we verkopen veel kroketten. Dan is het niet uitgesloten dat we elders in Nederland een tweede winkel gaan openen. Die willen we dan wel graag in een andere stad hebben. Dan misschien wel een stad als Amsterdam. In ieder geval wel een grote stad waar veel mensen zijn. Wij zijn geen concept waar je twee keer in de week komt.