UTRECHT- Fietsers die tijdens de spits door Utrecht fietsen worden de komende tijd beloond met flyers voor korting bij verschillende Utrechtse bedrijven.

Fietsers kunnen onder andere tien euro korting krijgen op nieuwe banden bij Willemstraatbike en een tweede gratis ijsje halen met de flyers bij Roberto. Mattheus Bleijenberg van de Natuur en Milieufederatie Utrecht (NMU) over de campagne: “We willen de fietsers belonen omdat fietsen veel beter is voor het milieu dan de auto pakken.”

Kunnen jullie wel van al die bewoners van Utrecht verwachten dat ze de fiets pakken en de auto laten staan?

 “We kunnen dit natuurlijk niet van alle bewoners van Utrecht verwachten. Maar we willen wel dat mensen die in een straal van tien kilometer van hun werk wonen vaker de fiets pakken in plaats van de auto. Daarom zijn we met deze campagne begonnen.”

Vertel eens over die campagne, wat houdt de campagne precies in?

 “Wij hebben met een aantal bedrijven in Utrecht kortingen afgesproken voor fietsers. Mensen krijgen een flyer aangeboden wanneer ze ons tegenkomen op de fiets. Er zijn allerlei verschillende kortingen, van een tweede diner bij een restaurant gratis tot flinke kortingen op fietsbanden. Ik denk dat deze kortingen een mooie beloning zijn voor de fietsers en tegelijkertijd een stimulans voor niet fietsers om toch eens die fiets te pakken.  We willen mensen motiveren om vaker de fiets te pakken voor een goed milieu.”


En hoe zijn jullie precies op het idee gekomen om deze campagne te starten?

 “Deze campagne is een onderdeel van de overkoepelende gezond op pad campagne. Dit is een meerjarige campagne met als hoofddoelstelling om mensen voor de korte ritjes op de fiets te krijgen. Zestig procent van alle ritten in Utrecht is onder de tien kilometer en gemiddeld staan mensen in Utrecht ook 61 uur in de file. Wanneer je al deze ritjes met de fiets zou doen zou dit veel schoner zijn en veel gezonder voor de mensen zelf.”

 Krijgen jullie al positieve reacties op de campagne?

 “We krijgen erg leuke reacties. We stonden vorige week te flyeren en normaal valt er weleens een flyer op de grond en die blijft dan liggen. Maar toen er vorige week een flyer op de grond viel pakte iemand die snel op en hij stak de flyer gauw in z’n broekzak. Zo merken we wel dat mensen echt enthousiast zijn over de kortingen”

Jullie kiezen ervoor om de fietsers juist in de spits te belonen, dit terwijl er vaak klachten zijn over dat de spits in Utrecht al te druk zou zijn als het gaat om fietsers, waarom deze keuze?

 “In principe willen we alle mensen die korte ritten per fiets afleggen belonen. We hebben brieven gestuurd naar werkgevers waarin we oproepen om werknemers ook fietsvergoedingen te geven in plaats van alleen maar vergoedingen voor het pakken van de auto. Maar hiernaast staan we ook buiten de spits met flyers voor de fietsers omdat ook wanneer je buiten de spits de fiets pakt om boodschappen te doen dit alleen maar zou moeten worden beloond volgens ons. Maar wat die drukke spits betreft is het inderdaad te druk, hiervoor zouden bredere fietspaden moeten komen.”

Fietsvergoedingen in plaats van alleen maar vergoedingen voor het pakken van de auto, hoe zien jullie dit precies voor je en lijkt het jullie realistisch?

 “Op onze website hebben we aanbevelingen gemaakt voor bedrijven. Deze aanbevelingen zijn ook naar 800 verschillende bedrijven verstuurd. Hierin staat dat we vinden dat bedrijven de kilometervergoeding voor auto’s af moeten schaffen wanneer werknemers binnen een straal van tien kilometer wonen. Geef ze dan vervolgens wel een vergoeding voor de kilometers die ze op de fiets maken. Ik denk zeker dat het realistisch is, er zijn al verschillende bedrijven die dit hebben ingevoerd zoals ASR bijvoorbeeld.”


Mensen moeten er natuurlijk wel in mee gaan en die fiets pakken, want willen mensen niet gewoon met de auto omdat dit vaak sneller is?
“Op lange afstanden buiten de stad kan ik me hier zeker in vinden maar in Utrecht is dit niet het geval. Wij hebben zelfs een keer een race georganiseerd van Utrecht-Oost naar Utrecht-West tussen een auto en een fietser en toen bleek de fiets sneller te zijn. Dit was niet eens in de spits en de fietser moest ook netjes wachten voor de rode stoplichten. Ook dit is een motivatie om veel vaker die fiets te pakken.”


Jullie gaan nu nog in gesprek met allerlei verschillende grote bedrijven in de regio om fietsten nog meer te stimuleren, hoe gaan deze gesprekken?

“We hebben met de lancering van deze campagne best veel media-aandacht gekregen en hierdoor hebben veel mensen het gezien. Deze bekendheid gebruiken we richting bedrijven om te laten zien dat het een goed initiatief is en ze te overtuigen om mee te doen. Er zijn veel bedrijven die dit leuk vinden. Nu zijn het vooral bedrijven in Utrecht, maar binnenkort hopen we ook dat bedrijven in Amersfoort en Woerden en Nieuwegein mee gaan doen.”

Maar deze gesprekken gaan dus vooral over het sluiten van afspraken omtrent de kortingen voor de fietsers?

 “Ja, dat klopt. Het zijn hele vriendelijke acties ook richting de bedrijven. We belonen fietsers die een positieve bijdrage leveren aan de stad door de fiets te pakken. Die fietsers fietsen normaal wellicht je winkel of bedrijf voorbij en nu met deze flyers stappen ze waarschijnlijk toch wat sneller naar binnen.”