UTRECHT- De spanning is voelbaar. Er wordt gezucht en gesteund in de vergaderruimte van 'Meetellen in Utrecht', een onlangs bekroond initiatief van de gemeente Utrecht. Deelnemers Majid, Betty en Corrie lopen nerveus door de ruimte. Zij zijn straks aan de beurt om bij wijze van training hun presentatie te geven over het project 'Meetellen in Utrecht'.

‘Meetellen in Utrecht’ zet mensen in, panelleden genoemd, die informatie vergaren uit hun eigen gelederen. Onder de doelgroep vallen onder andere daklozen, verslaafden en mensen met een lichte verstandelijke of lichamelijke beperking. Door hen een stem te geven en hen te laten vertellen waar behoefte aan is en wat verbeterd kan worden, krijgen zij letterlijk een stem. De gemeente krijgt daarvoor terug een schat aan informatie waarmee zij haar beleid kan aanpassen en verbeteren ten aanzien van de OGGZ (openbare geestelijke gezondheidszorg). Het onderzoekspanel is een initiatief van de GGD, het Trimbos Instituut en de Stadbrug. “De panelleden werken ook nauw samen met de onderzoekers van de gemeente. ‘Meetellen’ is een samenwerkingsverband van professionals en ervaringsdeskundigen”, zegt Tinka Wieringa, projectmedewerker van ‘Meetellen in Utrecht.’

Vorige week won dit initiatief de Utrechtse toegankelijkheidsprijs. Het werd geprezen vanwege de innovatieve aanpak, waarbij participatie en onderzoek hand in hand gaan. Staatssecretaris van Rijn (VWS volksgezondheid, welzijn en sport) noemde het initiatief in een brief aan de Tweede Kamer zelfs een voorbeeld voor andere steden. “Deze Utrechtse participatievorm is duidelijk een wegbereider voor andere regio’s in Nederland”, aldus de staatssecretaris.

Tijdens een korte voorstelronde komen alle aanwezigen aan bod. Olaf en Tinka zijn vandaag de begeleiders. Olaf is sinds begin februari stagiair bij ‘Meetellen in Utrecht’ en hij zit, helaas, vindt hij zelf, in de laatste weken van zijn stage. Samen met Tinka begeleidt hij vandaag de bijeenkomst. Zij vertelt de groep wat de bedoeling is van vandaag. Vandaag oefenen verschillende panelmedewerkers van ‘Meetellen in Utrecht’ hun pitch. Als zij het vandaag goed doen, mogen zij in de toekomst presentaties houden bij verschillende bedrijven om nieuwe panelleden te werven. De druk voor de medewerkers loopt op maar ze krijgen support van hun collega panelmedewerkers.

“We hebben nu ongeveer 350 mensen in ons bestand, maar er is altijd uitloop en we willen natuurlijk dat het aantal medewerkers op peil blijft. Hoe groter het panel hoe beter natuurlijk, want dan krijgen we optimaal feedback”, aldus Tinka.

Onderdeel van de werkzaamheden van een panellid is het presenteren en voorlichten over de activiteiten van ‘Meetellen Utrecht’. Ze moeten zich laten zien en regelmatig langs gaan bij instellingen waar de doelgroep zich bevindt. Het doel is om mensen daar te enthousiasmeren,zodat zij zich ook willen inzetten als panellid. “We willen vooral dat panelleden zichzelf blijven, het hoeft niet een of ander gelikt verhaal te worden”, zegt Tinka. “Nou heb ik gister de hele avond aan mijn blaadje zitten likken, bleek het niet nodig”, grapt Majid. Er wordt wat zenuwachtig gelachen om de grappenmaker.

Betty geeft meteen aan dat zij graag wil beginnen. “Dan ben ik er maar vanaf.” Met klamme handen bijt de 57-jarige Betty het spits af. Het publiek luistert zwijgend en duidelijk onder de indruk naar haar verhaal. “Meetellen in Utrecht is een onderzoekspanel gestart in 2012. Wij werken sinds die tijd nauw samen met de afdeling “Volksgezondheid”, begint Betty haar verhaal voor de groep. Ondertussen beweegt ze nerveus een pen tussen haar vingers.

Betty vertelt het al voordat zij op moet voor haar presentatie, dat zij met hoofdpijn heeft geoefend op haar presentatie. Op haar vijftigste verloor Betty haar betaalde baan. Inmiddels is zij zeven jaar verder en is het voor haar nog steeds moeilijk om aan betaald werk te komen. Via via kwam zij bij ‘Meetellen in Utrecht’ terecht.

“Wij werken zelf ook samen met de project assistent en de coördinator om alles in goede banen te leiden. Bijvoorbeeld nieuwsbrieven maken, het afnemen van vragenlijsten, regelen van alle postverzendingen en het invoeren van de resultaten”, vervolgt zij haar verhaal.

‘Meetellen in Utrecht’ doet onderzoek via enquêtes, adviesgesprekken en persoonlijke interviews. De onderwerpen waar ‘Meetellen in Utrecht’ onderzoek naar doet zijn: Participatie, eenzaamheid, (vrijwilligers)werk, informatievoorziening en hulp bij internet gebruik.

Het laatste onderzoek dat ‘Meetellen’ deed was bij het buurtteam. Toen hebben 221 panelleden de enquête ingevuld. “Inmiddels hebben wij 350 panelleden. Niet voor niets hebben wij de toegankelijkheidsprijs gewonnen. Omdat wij zo hard ons best doen en de inzet die wij tonen in het project. Wij zijn super trots dat wij de eerste prijs hebben gewonnen in Utrecht.”

Ze vervolgt haar verhaal enthousiast: “Soms komen wij mensen tegen die een beetje terughoudend zijn als zij horen dat het project in samenwerking is met de gemeente is. Mensen die problemen hebben met hun uitkering schrikken wanneer ze horen dat het een samenwerking met de gemeente is. Maar we kunnen ze geruststellen, alle gegevens worden vertrouwelijk in behandeling genomen.”

De 59 jarige Corrie is vorig jaar augustus gestopt met haar betaalde baan. Ook zij kwam via het buurtteam in aanraking met ‘Meetellen in Utrecht’ en werkt hier nu vanaf januari op vrijwillige basis. Gespannen begint Corrie haar verhaal. Zij heeft er duidelijk meer moeite mee dan haar voorganger Betty.

Corrie benadrukt dat, wanneer mensen lid willen worden van Meetellen in Utrecht, zij niet alleen zichzelf helpen, maar ook anderen die in een vergelijkbare situatie zitten. Hoe meer leden er geworven worden, hoe meer cijfers er aan de gemeente kunnen worden getoond. “Als je de enquête invult krijg je ook altijd nog een kleine beloning, het is dus echt de moeite waard.”

Majid werkt ongeveer tien maanden bij Meetellen in Utrecht, hij werd werkloos en via een vacature kwam hij hier terecht. Hij heeft veel plezier in zijn werk. Hij slaat zijn handen in elkaar en gaat ervoor. Zijn harde stem vult de ruimte. De zweetdruppels staan op zijn voorhoofd. Zijn rappe spreektempo verraadt zijn zenuwen. Ook Majid onderstreept in zijn verhaal het belang van ‘Meetellen’.

Na iedere presentatie wordt uitgebreid aandacht besteed aan het geven van feedback. De medewerkers zijn duidelijk trots op elkaar. Er wordt mooie, heldere en vooral positieve feedback gegeven. Tinka en Olaf proberen de kandidaten ook nog wat tips mee te geven. “Je hoeft niet alleen maar positief te zijn, juist van negatieve feedback leer je het meest”, aldus Majid.

Aan het einde van de dag wordt de toegevoegde waarde van dit project nogmaals benoemt. “Laten we hopen, zoals van Rijn zich in zijn brief aan de Tweede Kamer al uitsprak, dat dit initiatief nog veel navolging krijgt in de rest van het land.”