Nieuwe faillissementen in de kledingbranche tonen aan dat de markt erg sterk in beweging is. Eerst volgde het nieuws dat de Coolcat failliet is en vervolgens volgde begin april het nieuws dat Sissy-Boy failliet is verklaard door de rechtbank in Amsterdam. Eerder deze maand vroeg de modeketen al uitstel van betaling aan. Retailbedrijf de Termeer Groep maakte al snel bekend Sissy-Boy over te willen nemen. Beide bedrijven zullen het uiteindelijk door overnames gaan redden, maar opnieuw raken er twee grote ketens in zwaar weer.

De Termeer Groep heeft in een persbericht laten weten dat er een overeenstemming is bereikt, waardoor Sissy-Boy onderdeel zal worden van het familiebedrijf. Het doel is dat Sissy-Boy in dezelfde vorm blijft bestaan, waarbij de Termeer Groep ‘de kern van het merk verder wil versterken binnen het familiebedrijf’. Termeer Groep wil zoveel mogelijk banen en winkels behouden, maar daar moet in de toekomst meer duidelijkheid over komen. Bij Sissy-Boy werken ongeveer zeshonderd mensen, verspreid over 45 winkels in de Benelux. Maar wat is er precies met de non-food retail aan de hand?

De retail is flink aan het veranderen. Ongeveer tien jaar geleden startte de financiële crisis in Amerika door het omvallen van een bank. De crisis sloeg in 2009/2010 over naar Europa. Dit zorgde ervoor dat in die tijd veel ondernemingen in de retail het zwaar kregen. Veel winkelmedewerkers verloren hun baan. Uit analyses bleek dat consumenten hun geld liever spaarden dat dat ze het uitgaven. De crisis maakte mensen bewust van hun uitgavepatroon.

Paul te Grotenhuis, woordvoerder en persvoorlichter bij INretail: “Ook kwam internet en online winkelen in die periode erna erg op. Consumenten ontdekten dat je je 24 uur per dag online kunt oriënteren, dus 24 uur per dag kunt kopen. Fysieke winkels kregen er eigenlijk een soort concurrentiekanaal bij.” Je ziet ook dat steeds meer winkelformules er inmiddels een webshop op nahouden. Daarnaast zijn de winkels erg actief op sociale media en staan ze in contact met hun doelgroepen. Een flink aantal ondernemingen slaagt daar goed in, maar er zijn ook winkels die moeite hebben om in te spelen op de nieuwe situatie en vooral de eigentijdse consumentenwensen.

De afgelopen periode ging het met diverse non-food retailbedrijven niet goed. Zo kwam er negatief nieuws naar buiten over de op=op voordeelshop (drogisterij), Intertoys (speelgoed), CoolCat (kleding) en dus Sissy-Boy (meubels en kleding). Er is geen duidelijke algemene oorzaak aan te wijzen: alle winkels staan op zichzelf. Levi Linthorst, medewerker bij CoolCat in Utrecht: “Voor mij is dit werk een bijbaantje en is het leuk om erbij te doen. Gaat het niet goed met een bedrijf, dan zoek ik wel wat anders. Maar ik snap dat het erg pijnlijk is als dit je vaste baan is. Je hebt toch te maken met een grote onzekerheid.”
Wat belangrijke oorzaken zijn van de mindere omstandigheden van de winkels, is dat consumenten bewust geld uit geven, consumenten ook andere kanalen hebben om te kunnen kopen en dat winkels steeds meer moeten inspelen op trends. Grotenhuis: “Er zijn winkels die een stand op de Libelle zomerweek huren en tijdens die dagen een enorme omzet behalen. Hoe? Doordat ze op dat moment bij hun doelgroep zijn en weten waar bij hun doelgroep vraag naar is. Dit soort trends worden steeds belangrijker.”

Zoals eerder bij CoolCat al naar voren kwam, hebben ook bij Sissy-Boy de warme winters van de afgelopen jaren meegeholpen aan de ondergang. Winkels kopen hun winterkleding vaak al een jaar van tevoren in en soms al langer dan een jaar van tevoren. Als het een warme winter is, raken de winkels bijvoorbeeld winterjassen niet kwijt. Zo gaan de jassen uiteindelijk met flinke kortingen de winkel uit. Dat kost een winkel erg veel geld. Grotenhuis: “Als we kijken naar wat er vorig jaar gebeurde, toen hebben we eigenlijk het hele voorjaarsseizoen overgeslagen. Er was al vroeg sprake van lekker weer. Veel retailers hebben hun voorjaarscollectie, evenals de wintercollectie, minder goed weten te verkopen waardoor ze bleven zitten met lange mouwen en vesten. Als je er wat zwakker voor staat, dan heeft zo’n seizoen wat heel anders verloopt grote gevolgen.”

Als retailformule moet je ervoor zorgen dat je bij blijft met de lopende ontwikkelingen, volgens Paul te Grotenhuis. Tegenwoordig is ‘kunnen gebruiken’ belangrijker dan ‘kunnen bezitten’. Zo komt Ikea met leasekeukens, Auping met leasebedden en heb je in Amsterdam een heuse suittruck die rondrijdt om de Zuidas van de mooiste pakken te voorzien. Winkels zijn er steeds meer mee bezig hoe ze de consumenten kunnen bereiken en waar bij hun doelgroep vraag naar is. Zo blijft de retail zich continu vernieuwen.