De deuren van het Universiteitsmuseum zijn al open en de rij bij de kassa wordt steeds langer. Het is woensdagochtend 24 oktober rond de klok van 11 uur. Tijdens de herfstvakantie kunnen kinderen onderzoeken, ontdekken, experimenteren en alles leren over de hersenen. Overal staan wetenschappelijke bezigheden klaar om de kinderen te vermaken en natuurlijk wat te leren over het brein. Een meisje zegt nog, voordat ze naar binnen gaat, tegen haar moeder: “Ik wil overal kijken, als het maar leuk is.”

Bij binnenkomst hangt er een goede sfeer. Kinderen springen en huppelen van enthousiasme. Twee moeders zeggen tegen elkaar: “Ik zie daar de tuin van het museum. Daar kunnen we ze straks wel even uitlaten.” Op de tafels liggen puzzels die de kinderen kunnen maken om alvast hun hersenen een beetje op te warmen. Zodra die puzzels zijn neergelegd, springen kinderen er op als een stel honden die hun eten krijgen voorgeschoteld. Verderop geeft een medewerkster van het museum uitleg over de hersenen. Ze heeft een modelbrein meegenomen en een schematische tekening over de binnenkant van de hersenen. Niet alleen kinderen, maar ook ouders luisteren vol aandacht naar het verhaal dat de medewerkster te vertellen heeft. Kinderen kunnen, voordat ze naar de volgende verdieping gaan, tegen de muur hun lengte opmeten en vergelijken met andere kinderen.

Kinderen kunnen voor hun lengte opmeten voor een glazen wand.
foto: Olaf Notenboon

Zodra je verder loopt blijkt dat bezoekers niet alleen voor de hersenwetenschap kunnen komen, maar ook de rest van het museum is toegankelijk. Op de tweede verdieping is er een jeugdlab. Daar zijn vijf afdelingen. Elke waarneming van het menselijk lichaam heeft een afdeling: zien, horen, voelen, proeven en ruiken. Het is een kleurrijke ruimte en bij veel kinderen valt dat meteen in het zicht. Samuel (10) is ook aanwezig. Hij heeft een oogmodel bij zich dat bijziend is. Samuel moet achterhalen welke sterkte de bril nodig heeft om het oog goed te kunnen laten kijken. Bij andere tafels zitten ook kinderen die hun volle aandacht hebben voor hun onderzoek. Ze zijn zo druk bezig dat je ze niet durft aan te spreken.

Myrthe (8) vertelt dat ze het erg naar haar zin heeft. Het leukste vindt ze dat je zelf bezig kan zijn met allerlei proefjes. Ze vindt het leuk dat ze door te proberen meer dingen leert. Haar moeder voegt toe dat ze dat als ouder het erg belangrijk vinden. “We willen haar steeds meer kennis geven en door hier te zijn, leert ze dat op een educatieve manier.”

Op de bovenste verdieping van het gebouw zijn de onderzoekers van Youth aanwezig. Zij komen van de Universiteit Utrecht en hebben een hersenonderzoek opgestart voor kinderen tussen de 6 en 14 jaar. De onderzoekers willen uitzoeken hoe goed kinderen emoties kunnen herkennen en hoe goed plaatjes te onthouden zijn. Op de etage zijn twee onderzoeken die ongeveer 15 minuten duren. Op de tafel liggen brieven voor ouders om ze te informeren. Daarin staat dat op elk moment beslist kan worden door zowel ouder als kind of er wordt gestopt met het onderzoek. Ook wordt er informatie gegeven over de testen die de kinderen afleggen.

Jelle (12) begint aan de test en krijgt een tablet voor zijn neus. Een medewerker van het onderzoek vertelt dat hij wordt onderzocht op hoe hij afbeeldingen van bijvoorbeeld eten uitkiest en kan onthouden. Eerst volgen er een aantal oefenvragen, daarna mag hij zich echt gaan buigen over de test. Verderop is Megan (10) bezig met een ander onderzoek. Zij krijgt afbeeldingen van kinderen te zien die een emotie op hun gezicht hebben. Op haar toetsenbord zijn poppetjes getekend met verschillende emoties. Megan moet op het toetsenbord aangeven bij welke emotie de afbeelding het best past. Alle anonieme resultaten worden uiteindelijk verzameld en gebruikt voor het onderzoek. Aan de ouders wordt nog gevraagd of zij een vragenlijst over hun kind willen invullen. Dat wordt gedaan  omdat een kind met dyslexie invloed kan hebben op het onderzoek.

Het bezoek zit er bijna op. Nog even langs de laatste ruimte waar wat kleine wetenschappelijke proeven staan en dan is het toch echt bijna zo ver: tijd om naar huis te gaan. Ouders pakken de laatste spullen nog en uiteindelijk verlaten kinderen het Universiteitsmuseum met een brein vol kennis.

Het museum is nog tot en met 28 oktober open voor kinderen die meer willen leren over de hersenen. Kijk voor meer informatie op universiteitsmuseum.nl