Het aantal reizigers dat gebruik maakt van de nieuwe Sprinterstations in Utrecht is de afgelopen jaren fors gestegen. De NS wil dat reizigers, door de aanleg van het Randstadspoor, station Utrecht Centraal gaan vermijden. Het moet bijvoorbeeld aantrekkelijke worden om op station Vaartsche Rijn in en uit te stappen. Het station is in 2016 geopend en sindsdien passeren hier op werkdagen ongeveer 6200 treinreizigers. Daarmee neemt het station de koppositie in van de nieuwe Sprinterstations.

Het project Randstadspoor is een uitbreiding van het spoornet met meer kilometers aan spoor en nieuwe comfortabele stations in de regio Utrecht. Daarmee is ruimte gemaakt voor meer treinen en meer reizigers, die zodoende dichter bij huis op de trein kunnen stappen. Het project is twintig jaar geleden door ProRail gestart in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. De afronding van het project werd afgelopen week gevierd in Pathé Leidsche Rijn in Utrecht.

“Het aantal inwoners in de stad en regio Utrecht is enorm gegroeid en de bedrijvigheid is steeds meer toegenomen. Dat vraagt natuurlijk om een uitgebreid treinnetwerk zodat de stad en de regio goed bereikbaar blijven”, laat ProRail weten.

Om de doorstroming rond Utrecht Centraal beter te laten verlopen, zijn er in en rond Utrecht vijf nieuwe stations aangelegd. Ook is er 80 kilometer aan spoor bijgelegd en is er een nieuwe brug over het Amsterdam-Rijnkanaal gebouwd.

Uithoflijn ook onderdeel

Ook de Uithoflijn, de tram tussen Utrecht Centraal en de Uithof, gaat stoppen op station Vaartsche Rijn. Afgelopen week kwam de Rekenkamer van Utrecht nog met een kritisch rapport over de Uithoflijn. De Rekenkamer concludeerde dat er grote fouten zijn gemaakt bij de aanleg daarvan. De begroting van de tramlijn was geraamd op 320 miljoen euro, maar inmiddels is daar 102 miljoen euro extra bijgekomen. Door vertraging tijdens de werkzaamheden rond de Uithoflijn, zal de eerste tram pas eind 2019 rijden. Hierdoor wordt de tramconnectie met het sprinterstation voorlopig nog niet gemaakt.

Niet alleen Utrecht Vaartsche Rijn is een sprinterstation in Utrecht. Ook is het station Leidsche Rijn een plek dat ervoor moet zorgen dat mensen makkelijker en dichter bij huis op de trein kunnen stappen, zonder dat ze zelf eerst naar Utrecht Centraal hoeven reizen. Utrecht Leidsche Rijn is van alle stations in Nederland de grootste stijger. In 2016 had het station gemiddeld 902 reizigers per dag. In 2017 is dat aantal gestegen naar 2138 reizigers. Dat is een stijging van 237 procent. De NS laat weten dat dit mede komt omdat er sinds vorig jaar vier Sprinters per uur rijden in plaats van twee. ProRail en NS hopen dat het spoor nu weer toekomstbestendig is.