UTRECHT – Afgestudeerd in de criminologie, maar een passie voor ondernemen. Met haar succesvolle bedrijf ‘Guts & Gusto’ heeft Henrike ten Voorde inmiddels ook een winkel in Utrecht geopend. “We zitten echt op een A-locatie."

Een universitaire opleiding afhebben en dan een winkeltje beginnen. Na haar mededeling tijdens de buluitreiking, ging er een golf van verbazing door de met ouders gevulde zaal. Maar ten Voorde wist dat ze wilde gaan ondernemen en met financiële steun van haar ouders zette zij haar eigen bedrijf op. Naast een online webshop, heeft Guts & Gusto drie filialen in Nederland, waaronder het recent geopende filiaal in de Choorstraat in Utrecht.

Vanwaar de keuze voor een filiaal in Utrecht?

“We wilden heel graag naar Utrecht. Daar heb ik zelf ook gestudeerd en zo’n acht jaar gewoond, dus die stad ken ik heel goed. Het was heel moeilijk om een pand te vinden in die stad, maar op het moment dat we een pand aangeboden kregen, wist ik: ja, dat pand moeten we hebben! Daar hoefde ik niet over na te denken.”

Er studeren veel vrouwen in Utrecht, was dit ook belangrijk voor de keuze?

“Ja! Absoluut! Er wonen heel veel vrouwen en daarmee zit in Utrecht een voor ons grote doelgroep. Naar Delft zou ik bijvoorbeeld niet gaan… Dus ja, dat is zeker iets wat meespeelde. Vooral ook omdat het echt een van de betere winkelsteden is, met een relatief klein centrum. Alles is vrij compact en dat is iets wat een stad als Amsterdam weer niet heeft. Daar is het allemaal heel ver van elkaar vandaan.”

De Choorstraat is een straat met boetieks die chique imago’s hebben. Is dat ook wat je wilt neerzetten met Guts & Gusto winkels?

“Bij ons is het vaak zo dat mensen binnenkomen en zeggen: oh, dat valt wel mee die prijs! We vinden het heel erg leuk om mooie winkels te bouwen en een goed gevoel te geven aan de klant die binnenkomt. Daar hoort dan wel een iets chiquere uitstraling bij. Het product hoeft niet eens duur te zijn, maar het gevoel moet goed zijn. Je moet het een prettige winkel vinden om naar binnen te lopen. Het moet netjes en strak zijn. Dat vind ik belangrijk. Dus in die zin passen we qua uitstraling denk ik heel erg goed bij die high-end merken, alleen we bieden een wat lagere prijs.”

Is de brede doelgroep een reden voor het succes van Guts & Gusto?

“Ja, ik denk dat dat wel meespeelt. Online hebben we een doelgroep van vrouwen tussen de 16 en 40 jaar. De grootste groep zit tussen de 18 en 24 jaar, maar we verkopen ook zeker aan dames ouder dan dat. In de winkels zit het bijvoorbeeld zelfs tussen de 16 en 50 jaar! Hoe groter je doelgroep, aan hoe meer mensen je kan verkopen natuurlijk, alleen online en op social media moet je wel een bepaald publiek aanspreken. Je spreekt een meisje van 24 anders aan dan een vrouw van 50. Dus op social media zijn wij wel een stuk jonger, dat is daar meer onze insteek. Het is tegenwoordig ook anders dan vroeger. Vroeger was het zo, dat je moeder van 50 niet de kleding droeg van iemand van 24. Maar nu is het zo dat hetzelfde vest van iemand van 50, ook gedragen kan worden door iemand van 24. Dus als je naar de modebranche kijkt, worden vrouwen niet meer zo ouderwets oud. Dat verschil is gewoon minder groot geworden.”

Nu dit filiaal is geopend, waar ga je je in de nabije toekomst op richten?

“We zijn eigenlijk met best wel veel tegelijk bezig, maar ik ben ook wel van mening dat wat je doet, je goed moet doen. Dus we hebben altijd duizend ideeën en duizend dingen op de planning staan, maar we kiezen dan op een gegeven moment van: oké, nu gaan we ergens de focus op leggen. Met Duitsland zijn we online aan het groeien, dus daar zijn we nu echt mee bezig. Winkels vinden we ook heel erg leuk om te doen en dat willen we ook, alleen dat vergt gewoon heel veel tijd, energie en natuurlijk geld. We zijn eigenlijk continu aan het kijken naar steden – ook in andere landen – waar we eventueel nog een winkel zouden kunnen openen. Op het moment dat alles op z’n plek valt en klopt, dan doen we dat. Het is niet dat we zeggen van: we moeten er nu per se vijf bij dit jaar.”

Dus je hebt al een stad en pand op het oog?

“Nog geen pand, maar wel meerdere steden, waaronder het buitenland. Alleen, het pand en de plek in zo’n stad moeten gewoon heel erg kloppen bij ons. Stel we willen naar Groningen en Rotterdam en het pand in Rotterdam is gewoon toffer, dan gaan we voor Rotterdam.”