Baantjer is een begrip in de tv-wereld. Met twaalf seizoenen tussen 1995 en 2006 zijn de kijkcijfers vergelijkbaar met De Luizenmoeder. De serie is gebaseerd op de ruim 70 detectiveromans van de Urkse Appie Baantjer, die zelf ooit 38 jaar lang rechercheur was in Amsterdam. Het vaste recept in elke aflevering: Mondharmonica intro, inspecteur de Cock lost een moord op en wordt geholpen door de jonge grappenmaker Vledder en een pikketanussie, Amsterdams voor borrel, in stamkroeg Lowietje ontbrak in geen enkele aflevering. Baantjer Het Begin is de aftrap van een nieuwe tv-serie die eind 2019 te zien zal zijn.

Denk je aan Baantjer, dan denk je aan de mondharmonica van Toots Thielemans. Maar, in de film is deze op geen enkel moment te horen. De film is in een compleet nieuw jasje gestoken. De mondharmonica maakt plaats voor punkmuziek. Jurre de Cock wordt niet langer gespeeld door Piet Römer, maar door Waldemar Torenstra. Hij wordt niet meer geholpen door Vledder, maar is zelf juist het groentje in het vak. In de film is hij overgeplaatst van Urk naar Amsterdam en leert hij de fijne kneepjes van het vak door Tonnie Montijn (Tygo Gernandt). Maar leert de Cock wel het juiste van Montijn? Is Montijn te vertrouwen?

De film speelt zich af in Amsterdam anno 1980, een paar dagen voor de kroning van Beatrix. Er is in die tijd veel onrust tussen de politie en Amsterdamse Krakers. ‘Geen woning, geen kroning’, is de vaste quote die krakers schreeuwen. Hierdoor vreest de Amsterdamse korpschef voor een terreuraanslag tijdens de kroning. Hij staart zich hier blind op. Tijdens de eerste werkdag van de Cock belandt hij in een gracht op de Walle. Plots drijft er een lijk voorbij. Een junk die mogelijk tijdens het plassen in het water is gevallen. De Cock is een snuggere man en komt iets op het spoor. De krakers handelen in cocaïne. Zijn spoor wordt genegeerd en afgebrand door Montijn en de korpschef. ‘De kroning is over drie dagen, daarna gaan we wel kijken waar drugs wordt gehandeld’, zegt de korpschef meerdere malen. Montijn heeft connecties met mensen uit het drugscircuit. Wat betekenen deze? Wat gebeurt er als de Cock verliefd wordt op het zusje, Pien (Lisa Smit) van Montijn? Die tevens een kraker is, zonder dat Montijn hiervan af weet?

De dynamiek van actie naar rust is goed. De film trekt de kijker mee in het verhaal, wat zo nu en dan resulteert in een open gevalle mond of kippenvel. Echter begint de film heel strak, maar is het laatste kwartier iet wat afgeraffeld. Zonde. Verder is Amsterdam anno 1980 in deze film vrij wit. Dat mag in de serie wel wat multiculturele. Desalniettemin is Baantjer Het Begin een goede aftrap voor de nieuwe tv-serie.