Elke zaterdag van 12:00 tot 14:00 kun je vanuit café The Florin in Utrecht de live radio-uitzending ‘Spijkers met Koppen’ bijwonen van NPO Radio 2. Tijdens de uitzending worden actuele onderwerpen besproken die worden afgewisseld met cabaret en muziek. Voor de muzikale omlijsting is er elke week een andere muzikant te gast van Nederlandse bodem, met deze week: Nielson.

Bij binnenkomst is het café al afgeladen. Alle zitplekken zijn bezet en de loopruimte tussen de tafels en de bar staat vol met mensen die vrolijk met elkaar in gesprek zijn. Het rumoer stopt als de band begint te spelen en de woorden van het nummer ‘ijskoud’ van Nielson door het café klinken.

Na het nummer nemen de presentatoren Felix Meurders en Dolf Jansen het woord. De eerste gast is Taalwetenschapper Marc van Oostendorp die het boek ‘U als scheldwoord’ schreef. Ze bespreken hoe het gebruik van ‘U’ verschillend geïnterpreteerd kan worden en hoe de Nederlandse taal continu in beweging is. Woorden moeten krachtig blijven en daarom verandert de taal. Vooral woorden die een emotie of gevoel moeten uitdrukken verschillen erg met de woorden die vroeger werden gebruikt. Marc van Oostendorp zegt hierover: “daarom hebben dat soort woorden almaar de neiging om sterker te worden, en tegelijkertijd, worden de woorden die je daar vroeger voor gebruikte, alsmaar zwakker en zwakker. ‘Schavuit’ werkt bijvoorbeeld niet meer.” Dolf Jansen reageert hierop “Nee Schavuit dat werkt niet meer”, hij werpt een blik op zijn medepresentator, Felix Meurders, en vervolgd zijn zin met: “er is maar één man aan deze tafel, die dát woord ooit gebruikt heeft.” Alle bezoekers van The Florin lachen hardop om zijn grap inclusief Felix Meurders zelf.

Na de boekbespreking wordt er een sketch gehouden waarin met veel humor de voor- en nadelen van de zomer- en wintertijd onder de aandacht gebracht. De café bezoekers lachen, duidelijk vermaakt, om alle grappen.

Wanneer het volgende item wordt aangesneden over de problematiek in Jemen slaat de jolige stemming snel om en luistert iedereen aandachtig. De directeur van Oxfam-Novib, Michiel Servaes, schuift aan om de situatie toe te lichten. Dolf Jansen steekt ondertussen een vinger op naar de band, als teken dat ze nog een minuut hebben voor ze het volgende nummer moeten inzetten.

De band start weer met spelen en Nielson begint te zingen “ik sneakte stiekem uit mijn tent. Als ik zeker wist dat die ouwe sliep. Een pakkie shag onder mijn bed. En ik nam zijn biertjes mee, de laatste vier.” Het is pas half twaalf in de ochtend maar dat weerhoudt de bezoekers er niet van om mee te bewegen op de muziek en hier en daar een stukje mee te zingen waar de tekst hun bekend in de oren klinkt.

Halverwege de uitzending is er een pauze waarin iedereen naar de bar snelt om nieuwe koffie te halen en een stuk taart te bestellen.

Bij de bar staat Jerry (28) “het is de eerste keer dat ik hier ben maar ik vind het heel leuk hoe ze serieuze items afwisselen met luchtere onderwerpen en cabaret. Daarbij kan iedereen gewoon gratis binnenwandelen dat maakt het heel toegankelijk.”

Na een korte pauze gaat de uitzending weer verder. De komst van een nieuw muzikaal theaterstuk genaamd  ‘De Kolonel’ wordt besproken en gepromoot door middel van een stuk zang. Het theaterstuk wordt door een twaalfkoppig orkest ondersteund. Een deel van het orkest is aanwezig in het café om een stukje live te zingen. Onder het gezelschap bevindt zich slechts een man. Op het moment dat de man begint te zingen worden veel ogen in het publiek groter en sommige mensen laten van verbazing hun mond openvallen. Er klinkt een lage, zware maar zuivere stem door de microfoon. Alle ogen zijn op de man met zijn prachtige stemgeluid gericht terwijl het in het café stiller wordt.

De radio-uitzending wordt uiteindelijk afgesloten met een liedje waarin alle besproken onderwerpen van de show op een grappige manier worden samenvat. Met een luid applaus vanuit het publiek komt er een einde aan een gezellige informatieve ochtend.