De binnenstad van Utrecht is verkozen tot de beste van Nederland. Utrecht eindigde bovenaan op de lijst van de eerste Ranking Retail, uitgevoerd door vastgoedadviseur JLL. Op basis van 33 variabelen vergeleek JLL verschillende Nederlandse binnensteden. Die van Utrecht kreeg in deze vergelijking een score van 81,5%. Daarmee bleef ze Amsterdam, die 81,2% scoorde in de ranking, maar net voor. JLL noemde in het rapport dat de goede balans tussen winkels en horeca, maar ook het grote aantal beleggingen in het historische centrum als belangrijke bijdragen aan de winst van Utrecht.

Wat de binnenstad van Utrecht nou zo aantrekkelijk maakt, is niet voor iedereen direct duidelijk zichtbaar, vertelt Michiel Boonen, associate director en onderzoeksadviseur bij JLL: ‘De Ranking Retail is gebaseerd op de meningen van verschillende retailers. Naar aanleiding van wat zij belangrijke eigenschappen van een binnenstad vonden, hebben we een lijst met variabelen opgesteld en een gemiddelde weging hiervan gemaakt. De variabelen lopen uiteen van de demografische gegevens van de stad en de bereikbaarheid van de binnenstad. Op basis hiervan kunnen we zien wat gewilde binnensteden zijn voor retailers. Beleggers in vastgoed hebben baat dit soort informatie, want zij willen panden opkopen waar retailers zich graag vestigen.’

Boonen legt uit dat Utrecht op het moment een erg interessante stad is voor retailers om zich te vestigen. Volgens hem heeft de stad een aantal eigenschappen die een stad als Amsterdam mist. ‘Utrecht is een studentenstad’, zegt hij. ‘Een jonge en hippe bevolking geeft een stad een positieve boost. Dat zie je zeker terug in de score van Utrecht in het thema demografie.’ Niet alleen de studenten zijn belangrijk voor de binnenstad van Utrecht, voegt Boonen toe: ‘Ook de toekomstige bevolkingsgroei speelt een belangrijke rol. Retailers zoeken naar steden met voldoende mensen om hun producten aan te verkopen.’

Dat Utrecht hoger dan Amsterdam eindigt in de Ranking Retail verbaast Boonen maar nauwelijks, zegt hij: ‘In Utrecht zijn de huurprijzen veel lager dan in Amsterdam. Eigenlijk maak je als retailer dan dus makkelijker winst. Amsterdam blijft toch heel aantrekkelijk, maar als retailers daar een vestiging openen, zien ze die winkel als hun paradepaardje. Die vestigingen zijn meer bedoeld als uithangbord, dan om winst te maken.’ JLL noemt op hun website de winkelketens Five Guys en WE fashion, die beiden juist kozen om hun flagshipstores, zoals de officiële naam van ‘het paradepaardje’ luidt, in Utrecht te vestigen. Ook wint Utrecht het van Amsterdam als het gaat over de bereikbaarheid. ‘Utrecht scoorde erg hoog op dit thema. Amsterdam heeft wel meer OV-stations in de binnenstad, maar Utrecht heeft er meer per vierkante meter’, vertelt Boonen.

De reden voor het organiseren van de Ranking Retail is volgens JLL de sterke verandering in het gedrag van veel retailers. Voor vastgoedbeleggers is het belangrijk om bij te houden wat de interesses van verschillende retailers zijn, zodat zij met beleggingen hier op in kunnen spelen. Dat retailers tegenwoordig anders te werk gaan, blijkt uit het Retail Outlook rapport 2016 van INretail, Nederlands grootste brancheorganisatie in de verkoop van non-food. Zij stellen hierin vast dat retailers meegaan met de veranderingen in het gedrag van consumenten, en moeten omgaan met trends zoals urbanisatie. In het rapport stelt INretail dat veel retailconcepten niet meer zo effectief zijn als dat ze vroeger waren. Om dicht bij de consument te blijven, moet een retailer zijn concept aanpassen. Voor winkels met een grote oppervlakte betekent dit, volgens INretail, dat het bedrijf compactere winkels moet neerzetten om ook in de binnenstad aanwezig te kunnen zijn.