UTRECHT – De tafels en stoelen zijn weer uitgeklapt en opgesteld in de gymzaal. Dat kan maar een ding betekenen: examentijd. Dit jaar doen 213.168 leerlingen eindexamen.

Monique Meijer (17) woont in Utrecht en zit op het Openbaar Lyceum in Zeist. Ze is één van de havo eindexamenkandidaten. Met dyslexie en een pittig vakkenpakket is ze door de examens heen gezwoegd. Monique heeft net haar laatste examen achter de rug, namelijk wiskunde. Ze klinkt heel erg opgelucht en blij. ‘’Nu kan ik lekker gaan genieten van het niks doen.’’

Allereerst, hoe is het over het algemeen gegaan?
“Het ging best wisselend, maar ik denk wel prima. Ik heb er een redelijk gevoel over. Op biologie na heb ik niks nagekeken. Daar had ik zonder N-term tussen de zes en acht voor.’’

Wat waren je moeilijkste examens?
”Engels ging écht niet goed. Dat had ik al wel verwacht, omdat ik namelijk niet zo sterk ben in Engels. Het examen was lang, de tijdsdruk enorm en ik had slecht geslapen. Ik denk dat ik wel een 4,5 heb of iets hoger. Een onvoldoende kan ik wel lijden, want ik sta voor mijn schoolexamens van Engels een 6,4. Bang voor een herkansing ben ik dus niet echt.”

Dit jaar waren er wel opvallend weinig klachten over het eindexamen Engels. Heb jij wel geklaagd?
”Jazeker. Ik weet niet of het iets helpt, maar ik heb het in ieder geval geprobeerd. Verder heb ik over niks geklaagd.”

Je hebt ook examen in scheikunde gedaan. Vraag dertien van het examen zorgde bij veel leerlingen voor verwarring. Hoe was dat bij jou?
”Scheikunde was mijn eerste examen, dus ik was extra zenuwachtig en flink gespannen. Het examen was lang en onduidelijk. Bij veel vragen begreep ik niet wat er bedoeld werd, wat ze van mij wilden weten en welke gegevens ik nodig had. De beruchte vraag dertien had ik overgeslagen. Het laatste half uur van mijn tijd heb ik aan die vraag besteed. Het ging over crosslinks. Ik wist niet wat het was. Had daar nog nooit een vraag over gehad. Best apart dat het in het examen zat.”

Hoe is het met je dyslexie gegaan tijdens de examens?
”Het verschilde heel erg per examen of ik er last van had. Ik heb alleen voor aardrijkskunde, biologie en economie mijn extra tijd niet gebruikt. Voor de andere vier vakken wel, maar dat was denk ik ook een combinatie van hoe moeilijk ik het vak vind en mijn dyslexie waardoor ik de extra tijd nodig had.”

Op 14 juni krijg je het verlossende telefoontje. Wat verwacht je dat ze gaan zeggen?
”Ik verwacht dat ik geslaagd ben, anders moet het wel heel raar zijn gelopen. Wel ben ik bang dat mijn gemiddelde niet hoog genoeg is om naar vwo te gaan. Daarvoor moet je een 6,8 gemiddeld staan. Voor mijn schoolexamens sta ik een 7,2, best wel hoog dus. Alleen het gemiddelde van mijn centraal examen kan het omlaag laten gaan. Dat wordt nog best spannend. Misschien moet ik dus nog een keer de examenzaal in om met een herkansing mijn gemiddelde naar een 6,8 te krijgen.”

Wat zijn je plannen voor volgend jaar?
”Volgend jaar wil ik vwo gaan doen. Ik heb lang gezocht naar een hbo-studie, maar ik vond niks dat bij mij paste. Alles was het net niet. Door vwo te doen stel ik mijn studiekeuze twee jaar uit. Dat vond ik een iets slimmere keuze dan aan een studie beginnen die ik vanaf het begin al niet leuk vind.”