Het leven van een student aan de Hogeschool Utrecht die nog bij zijn ouders in Alkmaar woont gaat niet over rozen. Eerst een kwartier fietsen naar het station, dan ruim een uur in een muffe trein en als kers op de taart nog eens twintig minuten (en als je pech hebt dertig minuten) samengepakt staan in een van de drukste buslijnen van Nederland. Na deze wereldreis zou je het liefst je bed zo snel mogelijk weer opzoeken, en dan moet de dag nog beginnen!

Als ik weer, rond half negen op een druilerige dinsdagochtend, als een sardientje in blik in die overvolle bus sta, vraag ik mij een paar dingen af. Ten eerste: wat is er mis met het beroep van een vuilnisman? En ten tweede: zou het niet veel makkelijker zijn als er een treinstation op  De Uithof was? Dat zou een heleboel geld schelen. Geld dat je dan weer aan andere dingen kan besteden, zoals de verbetering van het onderwijs. Waarom heeft De Uithof nog geen treinstation?

Het idee voor een treinstation in dit gedeelte van Utrecht Oost is zeker niet nieuw. Al in 1902 had de Raadscommissie, die moest rapporteren over het spoor in en rondom Utrecht, een plan bedacht, zodat de treinen uit de richting van Rotterdam en Den Haag niet van rijrichting hoefden te veranderen op weg naar Amersfoort. Ook recenter zijn er plannen geweest voor een station op Utrecht Science Park. In 2015 nog kondigde de toenmalige coalitie aan onderzoek te doen naar een uitbreiding van het spoornetwerk in Utrecht.

De Uithoflijn, de nieuwe tramlijn waarvan de bouw is gestart in 2011, is al langere tijd het ‘zorgenkindje’ van de gemeente. Op 31 januari van dit jaar werd bekend gemaakt dat de tramlijn pas in december 2019 gaat rijden en niet, zoals gepland, in juli 2018. Daarbij kwam ook nog eens ruim tachtig miljoen euro aan extra kosten. Tot overmaat van ramp zijn de gemeente, de provincie en het Rijk ook nog eens tot de conclusie gekomen dat de nieuwe tramlijn al rond 2030, met twintig trams per uur, aan zijn maximale capaciteit zit

Ook voor mensen uit het oosten des lands is het afzien. Als je uit de richting Zwolle komt met de trein, moet je eerst naar station Utrecht Centraal om vervolgens weer richting het oosten te reizen met de bus. Ditzelfde geldt voor de terugreis: eerst terug naar Utrecht CS en dan weer richting huis. Voor mensen uit dit deel van het land is de verleiding groot om de auto te pakken. Alleen is reizen met het openbaar vervoer een stuk minder schadelijk voor het milieu dan reizen per auto.

Dan ben ik nu weer terug bij mijn tweede vraag. Had het niet gewoon veel makkelijker gekund? De Uithof is de grootste woon- en werkplek van Nederland zonder eigen station. Zelfs Alkmaar Noord heeft een station. Was het niet veel makkelijker geweest om, pak ‘m beet, twintig jaar geleden al fors te investeren in een spoorlijn bij de immer groeiende Uithof? Dan had de hele Uithoflijn ook niet aangelegd hoeven worden. Dan was ik nooit onderdeel geworden van de #metoo discussie door de veel te volle bus 12 waarbij je zo dicht op de persoon naast je staat dat je de poriën in zijn/haar huid kan tellen.

Nog een bijkomend voordeel van de aanleg van een spoorlijn naar De Uithof is dat de druk op de extreem krappe Utrechtse huizenmarkt zal afnemen. Doordat de bereikbaarheid van het Science Park zo een stuk beter zal worden, zullen minder mensen ervoor kiezen om te gaan wonen in de stad Utrecht.

Reizen met de trein is zo erg nog niet, je kan er een beetje bijslapen of je huiswerk maken. Een ritje in de spits in bus 12 daarentegen is voor niemand leuk. Niet voor jou, niet voor de persoon naast je als je net een broodje salami naar binnen staat te werken en ook niet voor de buschauffeur. Ik ken mensen die liever onder de brug slapen om zo maar niet met deze buslijn te hoeven reizen. Een volle bus 12 is nog erger dan proberen Netflix te kijken met een slechte internetverbinding. Dat gun je niemand.